Burgemeester op bezoek

Op woensdag 7 februari ontvingen wij onze burgemeester Hein van der Loo op onze vaste clubavond in restaurant View aan het Weerwater. Voorzitter Francisco Smeur opende de bijeenkomst met een bekend statement door zijn stropdas af te doen. Uiteindelijk was iedereen casual gekleed en de sfeer was er niet minder om. Uiteraard heette hij onze burgervader een bijzonder welkom. Hein van der Loo is nu bijna een jaar burgemeester van Almere. Op 8 maart 2023 is hij geïnstalleerd.

In het openingswoord meldde Francisco dat het een bijzonder moment was omdat voor het eerst alle leden aanwezig waren. Na de bekende Roll Call, vertoonden wij een prachtige introductie film van onze club, “25 jaar RCAW, die door enkele van onze leden was gemaakt voor ons 25-jarig jubileum vorig jaar en nu is aangepast voor het Rotary Café dat we op woensdag 27 maart gaan organiseren.

Vervolgens begon de college tour met aan tafel Hein van der Loo met moderator Paul Offerman. Een aantal leden had vooraf een vraag ingediend en ieder werd door Paul opgeroepen om de vraag te stellen. Daarmee kregen we een goed beeld van onze burgemeester. We mochten tegen ons mede-Rotarian Hein zeggen, wat nog niet door iedereen even makkelijk was. Dat lag zeker niet aan Hein zelf, die duidelijk toenadering zocht en plezier had met het beantwoorden van de vragen. Hein 54 jaar, 4 zoons, waarvan 3 studerend uit huis, en 1 zoon in het eindexamen jaar. Het ambt van burgemeester, maar ook andere openbaar bestuursfuncties, zijn in deze tijd minder populair geworden door verandering van normen en waarden in de samenleving. Het meest speelt dit wanneer het gezin er last van ondervindt. Hein voelt zich in Almere prettig en is zeer tevreden over de veiligheid die hem wordt geboden.

Hein van der Loo is een zij-instromer en werd na 22 jaar ervaring in het bankwezen, burgermeester in Zwijndrecht en liet zijn oog vervolgens vallen op Almere, waarvan hij wist dat daar binnen afzienbare tijd de positie van burgermeester vrij zou komen. Hij ging zich voorafgaande aan zijn kandidatuur uitvoerig oriënteren op zijn stad van de toekomst, inclusief een bezoek aan de Floriade, waarvan hij enorm heeft genoten. Hij omschrijft de Almeerders als doeners en de spreuk “doe maar normaal, dan doe je gek genoeg”. Maar van de ooit geroemde pioniersgeest uit de begin jaren van de stad, zou hij graag weer wat meer willen zien. Aantrekkelijk is voor hem de groeiende omvang en complexiteit van de stad. De uitdaging is dat de voorzieningen, als politie en onderwijs, meegroeien met deze omvang en complexiteit: meer. Almere moet groeien in aantal woningen, banen en voorzieningen. Ook de grootstedelijke problematiek is Almere niet vreemd met bomaanslagen, huissluitingen etc.

Zijn ideaal en stip op de horizon is Almere als ideale stad in Nederland en Europa om te wonen, te studeren en te werken. Hij kijkt uit naar een toekomst met een dependance voor academisch onderwijs, topvoetbal en kunst & cultuur (low-cost met bestaande collecties van de grote instellingen); liefst met satellieten in de verschillende stadsdelen: Hip & Happening! Hein wil vooral buiten het stadhuis actief zijn in contact met de burgers.

Hein denkt dat de komst van de Spreidingswet niet veel verandert in Almere. Wij doen al heel veel en deze wet zal vooral andere gemeenten stimuleren. Zijn ervaringen met de huidige opvang in Almere zijn positief. Overlast ervaart hij de laatste tijd wel in toenemende mate van Oekraïense manlijke vluchtelingen, deels getraumatiseerd.

Tenslotte gaat hij in op de samenwerking tussen College van B&W en de Raad. Bewust heeft hij afstand gedaan van lidmaatschap van een politieke partij (CDA), om onafhankelijk te zijn, Hij ziet een trend dat voorheen veel leden van B&W voortkwamen uit de Raad, waar dat nu veel minder het geval is. Het vraagt om heel andere kwaliteiten om actief te zijn in B&W dan wel in de Raad. Hein heeft Almere ook bij zijn familie op de kaart gezet: rondje Almere varen met zijn ouders, met zijn kinderen naar Almere City en zelf is hij bijzonder gecharmeerd van de daktuinen op de Citadel.

De bijeenkomst wordt besloten door het dankwoord van Francisco omlijst met de puzzel Rotary Nederland 100 jaar. Hein bedankt ons en spreekt zijn waardering uit over de kok van View en onze club met een mooie verhouding M/V.