Gijs Visser: Passie voor Langlaufen

Na het diner op woensdag 31 mei verraste onze past president Gijs Visser ons met een presentatie onder de titel: De passie van Gijs: Langlaufen. Gijs heeft ADHD; Dus moest hij iets verzinnen om zijn energie te kunnen managen. Het werd achtereenvolgens: wintersport met 8 jaar(ski/snowboard/LL), wandelsport met maar liefst 5 x de vierdaagse in Nijmegen, roeien bij Aegir-Groningen, Wielerkassiekers (Marmotte, L-Bastenaken, Hamburg 2015 Classics), Triathlon(1/4), Marathonlopen, de 11-stedentocht in 2012 en vanaf 2010 zijn grote liefde: jaarlijks de EngadinerSki Marathon.

Vol passie vertelt Gijs over de techniek: one step en two step: wordt bepaald door de stokafzetten. Gijs heeft moeite met waxen: want je moet de temp van de sneeuw meten, de buiten temp. En dan zijn er nog verschillende waxen: plak-was, glij-was. ‘Gedoe', zegt Gijs. Nieuwe technieken ontwikkelingen zich door oplossingen te zoeken als er ‘verkeerde wax’ is gebruikt en de afzet niet goed lukt. Gijs vertelt ons vervolgens wat er zo bijzonder is aan langlaufen: je bent één met de wonder witte natuur, met schilderachtige hutten (weg bij de massa); ten opzichte van skiën minder risico op blessures, het is een full body workout en conditiesport pure sang (hoogst gemeten VO2-max/zuurstof-conditie M/V); je kunt het in steeds meer wintersport-plaatsen beoefenen en het levert minder CO2 uitstoot op dan andere sporten.

Favoriete wedstrijd van Gijs is Vasaloppet: 90 km 16K deelnemers; in 5 uur. Hilarisch en dynamisch veel valpartijen. In de Engadiner mag Gijs starten in het elitevak C. Hij denkt elk jaar: waar begin ik aan, maar toch gaat hij steeds weer trainen en wil de apotheose niet missen. Gijs houdt net als Max van racen! Voorbereiding: acclimatiseren is het kernwoord. Naarmate je ouder wordt moet je steeds meer vooraf trainen om een goedde prestatie te kunnen leveren. De keuze is: ernaartoe van vrijdag tot zondag of 10 dagen eerst acclimatiseren.

In 2015 heeft Gijs een sleutelbeen gebroken bij het fietsen. Daarna scoorde hij z’n slechtste tijd. Nu gaat het langzaam beter. Als je de progressieve lijn in de prestaties vanaf 2015 doorzet zou hij de wedstrijd moeten kunnen winnen als hij 90 is. Met dat mooie vooruitzicht besluit Gijs zijn passionele betoog voor het langlaufen.