Sonja Morselt: Stem en stemstoornissen

Op woensdag 24 mei verzorgde ons lid Sonja Morselt een presentatie over alle ins en outs van onze stembanden. Helaas werkte de techniek niet mee en was er geen verbinding tussen laptop en scherm. Jammer, maar Sonja toonde zich een waar performer en met de laptop op haar arm leidt ze ons langs de beelden van de stembanden. Ze vertelt waar de stem zit en dat de ademhaling een belangrijke factor is bij het stemgebruik. Alles in ons lijf wordt aangestuurd door de zenuwen. De 2 stembanden liggen van voor naar achter het zijn spieren met losweefsel er omheen en kunnen verlammen. De adamsappel is een kernspier die als hij te hoog zit effect heeft op het stemgeluid. De holtes in ons hoofd zijn de klankkast. Omdat elk mens nu eenmaal anatomisch uniek is heeft iedereen een ander stemgeluid. Door te Jodelen herken je de verschillende kopregisters die je kunt bereiken.

Vanavond was tevens de laatste avond dat Sonja bij ons was als lid van Almere Weerwater. Sonja is verhuisd naar Zutphen en is daar meteen lid geworden van de plaatselijk Rotaryclub. Volgend clubjaar wordt ze daar inkomend voorzitter. Vanuit Almere wensen we haar alle succes en een mooie toekomst.