Stan Uyland op bezoek in Almere

Op woensdag 11 oktober 2023, was onze club gastheer voor een gezamenlijk clubavond met de twee collega Rotaryclub uit Almere. Als speciale gast was uitgenodigd onze gouverneur uit district 1570, Stan Uyland. Alle gasten werden hartelijk verwelkomd door onze voorzitter Francisco Smeur, die zijn collega voorzitters de gelegenheid gaf hun jaarprogramma toe te lichten.

Berneditha Rijssel heeft als voorzitter van RC Almere gekozen voor het thema SLIM, samenwerken, leiderschap, innovatie en maatschappij. In de verschillende projecten waaraan RC Almere zich heeft verbonden voor de komende jaren, wil Berneditha dit jaar zich vooral richten op de samenhang om d.m.v. SLIM waar te maken waar Rotary voor staat. Met name waar het gaat om maatschappelijke relevantie.

Simon Pleijsant heeft als voorzitter van RC New Town gekozen voor het thema Voedsel in samenhang met klimaat en dus met land, lucht en bodem. De club doet in dit kader ook werkbezoeken onder andere aan de circulaire Stadsboerderij, een lezing van filosoof en Wagenings IR Michiel Korthals. ONZE volkstuin in de kas – Almere staat ook op het programma.

Francisco Smeur licht als voorzitter van RC Almere Weerwater zijn thema toe: “Water”. Water is essentieel als element in relatie tot leven. Daarmee raakt het thema klimaat, plastic soep en maatschappelijke relevantie. De bestaande projecten van de club worden hierop toegespitst en als persoonlijke opdracht heeft Francisco ieder lid van de club een flesje water gegeven met de opdracht om dat aan het eind van het seizoen opnieuw te vullen met ander water en daarbij het verhaal te vertellen. Water met een verhaal dus.

Toespraak Gouverneur.

Ter gelegenheid van 100 jaar Rotary, zijn er fysieke puzzels gemaakt die verkocht worden t.b.v. het Voedselbos in Nederland, Hulst (ZLD). Een korte samenvatting van zijn enthousiaste en inspirerende verhaal ter toelichting van zijn jaarthema: “Samen bouwen aan vitale relaties”, aansluitend bij het jaarthema van de President van Rotary dit jaar, R.Gordon R.McInally: “To create hope in the world”.

Er is wantrouwen in de samenleving, er is ongelijkheid, groepen mensen voelen zich afgewezen, niet gezien, niet gerespecteerd, niet in verbinding en is er een groeiend gevoel van onveiligheid. Dit zijn zaken die Rotary als organisatie juist wel hoog in het vaandel heeft: vertrouwen in de samenleving, gelijkheid, erkenning, mensen zien en respecteren, in verbinding zijn en veiligheid bevorderen. Daarom is de vitaliteit en groei van Rotary van groot belang in deze tijd. En is het haar opdracht deze waarden door te vertalen naar de samenleving. Rotary kun je zien als een familie. Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Vrede thuis, betekent een cultuur van liefde voor elkaar, durven om kwetsbaar te zijn, waardoor het sociaal domein zich kan herstellen. Want m.n. de geestelijke gezondheid staat onder druk (3,3 miljoen cliënten in geestelijke gez. zorg). 429.000 kinderen in Jeugdzorg. Dat is 1 op7, 3 jaar geleden 1 op de 10, twintig jaar geleden 1 op de 29. De toename van mishandeling, intimidatie, agressie, uitsluiting kunnen we ombuigen. In bedrijven van rat race naar relatie, van winst naar een door waarden gestuurd leiderschap. Voorbeeldbedrijf AFAS, laag ziekteverzuim, van de 30 miljoen winst gaat 6 miljoen naar goede doelen. In zijn eigen club Soest-Baarn groeit Rotary zo snel, dat er een voorlopige stop is ingezet. Reden: vitaliteit en kiezen voor verbinding zonder politieke, of religieuze voorkeuren. Rotary Foundation behoort op internationaal niveau al twaalf jaar tot beste top van charitatieve organisaties: geen overhead. 270 miljoen. In en out. Gericht, duurzaam en effectief op de 7 focusgebieden van Rotary.

Om op lokaal niveau effectief te zijn, moet je daar zijn waar de samenwerking gevonden kan worden. Als voorbeeld noemt Stan de voetvalclub, die gebaat is bij steun en support op verschillende niveaus. “Ik geloof in jou”, kan een steun zijn die als zaadje gelegd wordt, waarvan de potentie tot een vruchtbaar bos kan leiden. Na het bespreken van vragen dankt Simon Pleijsant namens de drie clubs de gouverneur en sluit Francisco om 20.00 uur de vergadering.