Aeres Hogeschool Almere

Woensdag 29 maart waren wij te gast bij se Aeres Hoge school op het voormalige Floriade terrein, tegenwoordig de nieuwste wijk in Almere “Hortus”. We worden verwelkomd door de conciërge, Frank Markus. Niet zomaar een conciërge, maar de conciërge van het jaar. Frank zal ons rondleiden door dit prachtige gebouw geassisteerd door een van de studenten Stijn Steenmeijer.

Wat natuurlijk zowel buiten als binnen opvalt, is de immense hoeveelheid planten in en aan het gebouw. Voor het onderhoud komt er maandelijks een hovenier met hoogwerker, die de planten gezond houdt en zo nodig vervangt. Daar hangt wel een prijskaartje aan van ongeveer € 70.000 per jaar. Maar daarvoor krijg je veel terug: schone lucht, en kalme studenten (planten schijnen dat effect te hebben), goede akoestiek en isolatie. Met alle andere duurzaamheids-maatregelen in het gebouw heeft dit een International WELL Platinum Certificate opgeleverd. Een bijzondere verdienste, want Aeres heeft daarmee wereldwijd het eerste schoolgebouw met dit certificaat. Het gebouw heeft mooie dakterrassen met niet alleen veel groen, hergebruikt hout en een fantastisch uitzicht, maar ook stopcontacten voor alle devices die voor een student onmisbaar zijn.

In de lokalen kunnen de docenten met een app van alles bedienen: licht, zonwering, schermen enz. Kortom: alle technologische mogelijkheden worden benut. Maar naast alle digitale mogelijkheden zijn er ook nog echte boeken. Stijn vertelt ons dat studenten daar veel gebruik van maken. Leuk om te horen hoe hij dat verklaart: als je op internet iets opzoekt, vind je wat je nodig hebt. Als je een boek pakt, kom je soms ineens ook andere heel nuttige informatie tegen. Ja, dat wisten wij als oudere generatie ook al een tijdje. Het gebouw staat er nu twee jaar, en heeft veel mooie innovatieve en duurzame snufjes. Er is ook veel gedaan met hergebruikt materiaal. Zoals dat gebeurt met nieuwe ontwikkelingen: hier en daar zijn er ook kinderziektes die herstel of aanpassing vragen. Soms voor de temperatuur binnen, soms een wandje wat toch geplaatst moet worden. Maar ook omdat er op een enkele plek een gevaarlijk dingetje is: een trap-tribune, waar de scheiding van de trap en de tribune slecht zichtbaar is. Verschillende Rotarians zagen daar kans op ongelukken! Maar gelukkig niet voor ons, wij komen er heelhuids doorheen.

Wat ook een zoektocht is: het ondersteunen van de innerlijke mens van studenten. De locatie is te klein voor een goede cateraar. Er is gestart met automaten, uiteraard met gezond voedsel, zoals ook bijvoorbeeld op Schiphol staan. Na een goede start is de animo toch heel gering. Als we kijken naar de prijzen, denken wij wel te weten waarom. Er wordt samen met de studenten gezocht naar een goede en gezonde oplossing. Toegepaste biologie is de grootste opleiding: ongeveer twee derde van de studenten volgt dit. Aeres heeft naast Almere locaties in Dronten en in Wageningen. In Wageningen zijn er natuurlijk contacten met de universiteit aldaar. Er zijn in het pand uitgebreide labs te vinden. Bijna aan het eind van de rondleiding komen we in het Burger Lab. Hier staan camera’s en andere opnameapparatuur en vindt onderzoek plaats naar effecten van bepaald eten: wat valt in de smaak en waarom, hoe kan eetgedrag worden beïnvloed en meer. Ook tijdens de Floriade zijn er meerdere onderzoeken geweest.

We eindigen in het fietsenhok, waar verrassend veel fietsen staan. Aeres heeft zelf een 10-tal leenfietsen. Maar dit zijn er veel meer……Aan sommige hangt al een kaart dat ze er al vanaf begin december staan. Is het dan een fietsenweeshuis? Ook hierover wordt nagedacht, want Aeres kan ze niet zomaar weggooien. Nergens staat dat je hier geen fiets permanent mag stallen. Na deze leuke rondleiding bedankt onze voorzitter Frank en Stijn met olijfolie en wijn, en verlaten we om 20.15 uur het prachtige pand.