Dorpspleinfestijn 2014 was een succes

DORPSPLEINFESTIJN 2014

Zaterdag 21 juni / Dorpsplein in Amstelveen

Vanwege ons 10-jarig bestaan wilden we in het gezellige Oude Dorp van Amstelveen een kunst en kitsch markt organiseren met als uitgangspunt een geldbedrag bij elkaar te krijgen voor een goed doel.

In dagcentrum Mozaiek, een dagbesteding voor mensen met een of meerdere beperkingen, was behoefte aan een Rolstoelfiets. Een fiets waarmee een rolstoelgebruiker samen met een begeleider een fietstocht kan maken of gewoon er even uit kan zijn.

Met medewerking van de gemeente, kunstenaars, de dorpskerkeigenaar, Museum Jan van der Togt en vele andere subsidiegevers en (rotary)vrijwilligers werd dat mogelijk.

De nieuwe wethouder van Cultuur Maaike Veeningen opende het 2e Dorpspleinfestijn.

Om een goede opbrengst te genereren verkochten kunstenaars uit Amstelveen en omgeving hun eigen kunstwerken op de kunstmarkt. Een deel van de opbrengst ging naar het goede doel. Diverse kunstenaars hebben ook een kunstwerk ter beschikking gesteld aan de veiling die aan het einde van de dag in het Museum Jan van der Togt werd gehouden. Maar niet alleen werden er ruim 40 kunstwerken geveild, er werd ook ‘talent’ aangeboden. Diverse Rotarians en vrienden boden ‘diensten’ en ‘belevenissen’ aan, zoals een schoonheidsbehandeling, een kendo-les of een workshop speksteen bewerken. Maar liefst 28 ‘talenten’ zijn onder de hamer gegaan. Alles voor het goede doel.

Naast het bezoeken van de gezellige kunst (en kitsch)markt, konden bezoekers tegen betaling hun eigen (vergeten) kunst van zolder laten taxeren door taxateurs die werkzaam zijn geweest bij Nederlandse topmusea. Vele bezoekers kwamen met bijzondere en vooral dierbare stukken naar de taxateurs. In de dorpskerk, nu in gebruik als tandartspraktijk, ontstond een file van belangstellenden.

Onze eigen Rotaryleden hadden ook hun zolder leeggehaald en die attributen, van oma’s schalen tot Oudhollandse vergezichten brachten op de markt nog een aanzienlijk bedrag op.

Natuurlijk werd er ook gezorgd voor gezellige muziek, o.a. van de Second Chance Band, muziek om naar te luisteren en op te dansen. En verzorgde Kragtwijk Catering de hapjes en drankjes. Een grote tent stond ons ter beschikking, want tijdens het eerste Dorpspleinfestijn was het weer slecht, maar daar hadden we nu geen last van.

De geslaagde dag heeft voldoende geld opgebracht voor een Rolstoelfiets en binnenkort zal dagcentrum Mozaiek beschikken over deze fiets, waarmee mensen die van een rolstoel afhankelijk zijn van een mooie zomer in de buitenlucht kunnen genieten.