EHBO Amstelveen ontvangt € 500

EHBO ontvangt € 500

3 juli 2013

EHBO Amstelveen ontvangt € 500

De EHBO vereniging Amstelveen had tijdens ons Dorpspleinfestijn van vorig jaar hand en spantdiensten geleverd zonder daarvoor kosten in rekening te brengen en omdat alleen voor niets de zon opgaat, heeft RANA deze vereniging van enthousiaste vrijwilligers een financiële bijdrage gegeven.

Ron Ulenberg ontving uit handen van voorzitter Jan Fasse een cheque van € 500.

Ron vertelde op de clubavond hoe de Amstelveense EHBO zijn werk doet.

EHBO wordt al sinds 1954 in Amstelveen gegeven. Ron is al 33 jaar lid, 30 jaar bestuurslid en geeft lessen aan volwassenen en op scholen.

Er is een landelijke organisatie waar alle afdeling bij zijn aangesloten. Deze zorgt ook voor de diploma’s en voor een zelfde opleiding door het hele land.

De EHBO vereniging Amstelveen beschikt over een enthousiaste buitendienst. Deze dienst bestaat uit gediplomeerde EHBO-ers die ondersteuning verlenen bij evenementen. Daarbij is de buitendienst zeer professioneel uitgerust met eigen kleding, uitgebreide en op het evenement afgestemde EHBO-tassen, portofoons, eigen tent en AED. (reanimatie).

Lifeline AED AktieDe AED is een draagbare defibrillator die gebruikt wordt bij een hartstilstand. De vereniging had er een, maar na 9 jaar was de accu leeg. Echter de fabriek die deze accu’s leverde, is failliet. Nu moet er een nieuwe AED komen. Deze zijn echter nogal prijzig ca. € 1600.- tot € 2000.-

De AED heeft zijn nut bewezen en men hoopt spoedig een nieuwe te kunnen aanschaffen.

Regelmatig worden er grote oefeningen gehouden waar ook de brandweer en politie en ambulances aan meedoen. Hier wordt geoefend met LOTUS teams (mensen die ziekten en ongevallen naspelen).

Er is steeds meer vraag naar EHBO-ers bij evenementen. Denk aan popfeesten en sportevenementen. En men is ook aanwezig bij de goede doelen stichting Hoogvliegers, waar terminale kinderen mogen vliegen op Lelystad.

Maar eigenlijk gebeurt het grootse deel van de ongelukken gewoon thuis, op het werk of op het sportveld. Denk maar aan een verbrande vinger, een schaafplek en een verstuikte enkel. Iedereen kan helpen, als hij maar weet wat hij moet doen.
Weet wat je moet doen als iemand zich verslikt, een hartaanval krijgt of van de trap is gevallen.
Ruim 300.000 mensen in Nederland hebben daarom het diploma EHBO.