Amstelveen golfde € 23.475 bij elkaar voor een rolstoelbus

Amstelveen was weer een dag lang golfstad

12 september 2013

Voor het vijfde jaar op rij veranderde Amstelveen voor een dag lang in een heuse golfstad. Dankzij samenwerkende lokale serviceclubs werden kris-kras door de gemeente vijftien golfbanen uitgerold, waarop zo'n honderd golfers geld bijeen sloegen voor een goed doel: een rolstoelbus voor het Amstelveense woonzorgcentrum De Luwte. De opbrengst bedroeg € 23.475

Het is inmiddels vijf jaar geleden dat zeven Amstelveense service clubs (Rotary Club Amstelveen, Rotary Club Amstelveen-Amstel, Rotary Club Nieuwer-Amstel, Lions Club Amstelveen, Lions Club Amstelveen De Amstel, Lions Club Mingle en Kiwanis Club Amsterdam) besloten om een sportief fundraisingsevenement te organiseren.

De eerste aflevering van Park Golf in 2009 was een dermate groot succes, dat al snel een Amstelveense traditie was geboren. In de voorgaande vier jaren (of beter gezegd vier dagen) werd bij elkaar opgeteld al ruim anderhalve ton bijeen geslagen, voor lokaal georiënteerde goede doelen zoals het Zonnehuis, de Stichting SAM , VONK (onderzoek kinderkanker) en de St. Urbanuskerk.

Het succes is het resultaat van krachtenbundeling van de serviceclubs en het grote gezamenlijke netwerk, maar ook door het ongedwongen karakter van de dag. Op veel locaties is een hapje en een drankje aanwezig en zelfs als het minder mooi weer is, vermaakt iedereen zich prima.

De uiteenlopende gelegenheidsholes, van het Broersepark, via de Stadstuinen tot aan het water van de Poel, was een prima uitdaging voor de golfers die aan het evenement deelnamen. De meest speciale baan was toch wel die aan De Poel. Vanaf de steiger moest de bal op een klein ponton in het water worden geslagen, maar dat was zelfs voor de meest ervaren speler een enorme uitdaging. Na drie jaar werd de ponton dit jaar toch maar iets dichterbij gelegd. Een hole-in-one is in ieder geval nog nooit geslagen.

Gemeente Amstelveen zorgde bij de bewuste baan niet alleen voor een veilige overtocht over de Poel, ook werden alle gelegenheidsholes keurig kort gemaaid. Dit jaar zorgde Golfcentrum Amsteldijk bovendien voor een aantal baanmarshalls, die bij verschillende banen een oogje in het zeil hielden. Daarnaast waren er natuurlijk vele vrijwilligers en sponsors die het evenement mogelijk maakten.

(foto’s Joke Hoogendoorn)

Op het Dorpsplein in het Oude Dorp werd tijdens het evenement een grote putting green neergelegd, waar bezoekers tegen betaling hun golftalent konden tonen en prijzen konden winnen door een hole-in-one te slaan. Ook een loterij heeft de opbrengst van Park Golf vergroot. De hoofdprijs was een 3-daagse stedentrip naar Praag.

Aan het eind van de dag was er een traditionele veiling, met een veilingmeester. Een aantal leuke objecten, die belangeloos beschikbaar werden gesteld, zoals bijvoorbeeld een gesigneerd Ajax-shirt, een werk van Ans Markus en een schilderij van de Amstelveense kunstenaar Anne Leegstra droegen bij aan een mooie opbrengst.

Ook Parkgolf 2013 was een succes met een opbrengst van uiteindelijk € 23.475.