Een Shelterbox voor de Filipijnen

Shelterboxen voor de Filipijnen

18 november 2013

RANA doneert € 750

Rotaryclub Amstelveen-Nieuwer Amstel besloot vorige week tijdens de clubavond een bedrag van € 750 te doneren voor de aanschaf van Shelterboxen voor de zwaar getroffen Filipijnen.

De Filipijnen zijn sinds vorige week dagelijks in het nieuws. De rampzalige gevolgen van de zware tyfoon Haiyan, waarbij vele mensen dakloos zijn geworden, zijn verschrikkelijk.

De overlevenden hebben dringend hulp nodig en Rotary kan die geven. Naast voedsel is er ook dringend behoefte aan onderdak. Drie Shelterbox Response Teams zijn vanaf het begin van de crisissituatie ter plekke en hebben al ca.1000 tenten/boxen afgeleverd. En nog eens 1000 Shelterboxen zijn onderweg.

De ShelterBox is een uniek en uitermate praktisch concept. Het is helder, eenvoudig en effectief.

Neem een transportabele, stevige maar lichte kunststof box, die iemand ook leeg kan gebruiken; vul die met een tent en andere artikelen, die nodig zijn om te overleven en zet die klaar om uit te delen als het echt nodig is.
Het concept is in de afgelopen 10 jaar doorontwikkeld en heeft zich inmiddels ruimschoots bewezen. Een standaard gepakte ShelterBox weegt 50 kg. Voor de reis en de veiligheid worden de boxen verzegeld.
De box en de gehele inhoud zijn bedoeld voor eenmalige uitgifte en worden in eigendom weggegeven aan een gebruiker. De ShelterBox met inhoud vormt in veel gevallen de basisuitrusting voor de herinrichting van een huishouden en kan daaraan niet op een later moment worden onttrokken.

Een tent uit de Shelterbox kan een groot gezin herbergen.

Enkele wetenswaardigheden over de box en de belangrijkste items uit het pakket staan hier opgesomd.

·

De box is een 185,5 liter en 84 x 60 x 57 cm grote; 6,8 kg zware kunststofbox, waarin de uitrusting moet passen. De box is goed stapelbaar, past op standaard pallets en is goed met 2 man te tillen.

·

Een speciaal ontwikkelde familietent voor circa 10 personen met binnen- en buitentent, 2 stoffen scheidingswanden voor een beetje privacy en een reparatie kit. Deze tenten zijn ook geschikt voor winterweer volgens internationale standaarden en kunnen worden voorzien van een extra warmte-isolerende laag tussen binnen- en buitentent.

·

Vinyl geïsoleerde slaapmatjes en lichtgewicht thermo-dekens. Deze matjes en dekens kunnen ook meerdere wijzen worden gebruikt: als watervangers, als zitje, terwijl de matjes als grond tafel dienen voor maaltijden of als tent tapijt.

·

Een Life Straw waterfilter voor 18.000 liter of een pak van 180 zuiveringstabletten of een water-zuiveringskit met een 9 liter watertank. In het laatste geval zuivert één tablet een volle tank water. Dat betekent 6.800 liter schoon drinkwater. Voor een familie van 10 is dat circa 3 maanden gezuiverd goed drinkwater.

·

Twee 8 of 15 liter opvouwbare waterdragers.

·

25-50 meter touw en een rol stevige plastic multi-purpose zakken.

·

Een gereedschapsset in een canvas tas met daarin een bijl, een combinatietang, een nijptang, een zaag, een hamer, een pionierschopje en een hak.

·

Een op meerdere fossiele brandstoffen werkende brander of een hout-oventje.

·

Roestvrij stalen borden, koppen en kook- / eetbestek.

·

Een kinderpakketje; met daarin o.a. schrijf- en kleurboekjes, krijtjes, schoolspullen, stickers.

Voor nog veel meer info: zie www.shelterbox.nl

Shelter Box logo