Waterwandelweg langs Lelystadse kust geopend!

Waterwandelweg langs Lelystadse kust geopend

Na de doop van het startbord met Lelystads water, verklaarden burgemeester Adema en heemraad Schelwald de Waterwandelweg voor geopend.

In haar toespraak roemde burgemeester Adema de relatie van Lelystad met het water. Uit het water ontstaan, stad aan het water, het plezier van watersport, de jachthavens en natuurlijk ook de Marker Wadden. Zij dankte Rotaryclub Lelystad Batavia, die de zestien informatiepanelen heeft ontworpen en geplaatst.

De informatiepanelen staan langs de Lelystadse kust, tussen de Houtribsluizen, Batavialand en Gemaal Wortman. De panelen illustreren allemaal een bepaalde relatie tussen het water en haar omgeving. Zo benadrukte heemraad Schelwald nog maar eens de veiligheid die de dijken bieden aan Lelystad en Flevoland.

De Waterwandelweg inspireerde stadsdichter Thomas Gerla tot een prachtig gedicht, Waterwandelroute (“want dat rijmt wat makkelijker”) en hij bezong de Lelystadse kust in aanwezigheid van de ruim 50 genodigden.

Het startbord, ontworpen door Felix Guérain, werd vervolgens onthuld door burgemeester, heemraad en wethouder Rentenaar en gedoopt met Lelystads water. Het startbord is te vinden aan de Oostvaardersdijk, naast de ingang naar VOC-schip Batavia.

Bewoners van Lelystad en gasten uit binnen- en buitenland hebben de afgelopen week al volop belangstelling getoond voor de panelen. De Waterwandelweg biedt Lelystad een welkome nieuwe recreatieve belevenis.

De Waterwandelweg is een initiatief van Rotaryclub Lelystad Batavia en mede mogelijk gemaakt door gemeente Lelystad, Waterschap Zuiderzeeland, provincie Flevoland en Streekfonds Flevoland.