Sport schoenen voor vluchtelingen in Nieuwegein

Succesvolle zaalschoenenactie voor vluchtelingen

Afbeelding met tekst, binnen, persoon

Automatisch gegenereerde beschrijving

De Rotaryclub Nieuwegein is door de gemeente Nieuwegein benaderd met de volgende vraag:

Vanaf woensdag 9 november zijn er vluchtelingen komen wonen op de Vluchtelingenboot die is aangemeerd in de wijk Merwestein. Inmiddels wonen er 90 jong volwassen vluchtelingen waaronder 12 vrouwen. De gemeente probeert i.s.m. verschillende partijen zoals het COA, Cals College, de bibliotheek en Vluchtelingenwerk het verblijf zo goed mogelijk te laten verlopen. Enerzijds door bij te dragen aan een zinvolle dagbesteding om zo verveling te voorkomen en het welzijn te bevorderen. Anderzijds is zinvolle dagbesteding ook belangrijk in het kader van tegengaan van mogelijke overlast in Nieuwegein en onveiligheid (sgevoelens)  van Nieuwegeinse inwoners.

De sportzaal Merwestein is ter beschikking voor deze vluchtelingen. In deze zaal is het verplicht zaalschoenen te dragen. De vraag aan de Rotaryclub is of zij hier wat in kan betekenen. En graag op korte termijn. Het gaat om 90 paar zaalschoenen.

In korte tijd heeft Rotaryclub het geld voor deze zaalsportschoenen (met sportsokken) bij elkaar weten te krijgen. Maar liefst 7 partijen werken hierin samen en dragen bij: naast Rotaryclub Nieuwegein zijn dat Caritas Nieuwegein, Protestantse Gemeenschap Nieuwegein Noord, SUN Lekstroom, Rotaryclub Vianen-Vreeswijk, Lionsclub Nieuwegein en Fonds RDO. Daarnaast heeft Van Haren een mooie korting gegeven op de schoenen.