ShelterBoxen voor Syrië en Turkije

Onderwerp: Shelterboxen voor slachtoffers aardbeving Syrië en Turkije

Datum: 25 februari 2023

---------------------------------------------------------------------

VEENENDAAL – Wereldwijd zijn al meer dan 10.000 ShelterBoxen beschikbaar gesteld voor de ramp die plaatsvond in Turkije en Syrië als gevolg van de zware aardbeving. De Nederlandse Rotaryclubs hebben al meer dan 1.100 boxen kunnen financieren. Het is bijzonder dat onze club Veenendaal, met slechts 26 leden, al financiën voor 11 ShelterBoxen bijeen heeft gebracht.

Wat zijn ShelterBoxen en hoe zijn deze ontstaan?

Inmiddels is het een wereldwijd Rotary project, maar het begon in Engeland. In 1991 heeft de Brit Tom Henderson, Rotary member en duiker bij de Navy, een kist ontworpen welke gebruikt kon worden in rampgebieden. In april 2000 werd de ShelterBox geïntroduceerd en werden de eerste hulpprojecten vanuit Engeland uitgevoerd.

De groene kist bevat een tent geschikt voor 10 personen, maar ook gereedschap, kookgerei, dekens, wat basis medicamenten en wat speelgoed voor kinderen.

ShelterBox on Partnertship | Rotary Club of Mount Eliza

In 2009 heeft Dirk Hoekendijk, Rotarian van Rotaryclub Arnhem, de kist in Nederland geïntroduceerd. Intussen was de ShelterBox een officieel programma geworden van Rotary International en werd deze wereldwijd door clubs gesponsord. Sindsdien zijn duizenden kisten wereldwijd ingezet bij natuurrampen en oorlogsgebieden. In 2009 werd de Stichting ShelterBox Nederland opgericht.

In clubjaar 2009-2010 heeft Dirk Hoekendijk een presentatie gegeven in onze club en daarbij werd een tent opgezet op de parkeerplaats van La Montagne (thans restaurant 3Zussen, waar onze club bijeen komt).

Op de Filippijnen en in Panama zijn grote warehouses, waar vandaan boxen wereldwijd worden verzonden. Zo ook naar Oekraïne sinds het uitbreken van de oorlog. Nu worden ShelterBoxen naar Turkije en Syrië verzonden. Turkish Airlines heeft vorige week al een gratis transport verzorgd vanuit Panama.

Tegenwoordig worden er naast de bekende groene box ook losse tenten en ShelterKits aangeboden, waarin meer bruikbaar hulpmateriaal wat toegespitst is op de specifieke ramp.

Op shelterbox.nl is meer informatie beschikbaar over de Shelterboxen en projecten.

Home - ShelterBox Nederland