Samen voor Oekraïne

Persbericht Rotary Clubs Veenendaal en Rhenen

---------------------------------------------------------------------------------------

Onderwerp: Samen voor Oekraïne

Datum: 9 mei 2022

Rotary Sportdag 2022

De drie Rotaryclubs in Veenendaal en Rhenen houden, samen met een groot aantal supermarkten en gesteund door het Veenendaalse bedrijfsleven, op vrijdag 20 en zaterdag 21 mei de grote inzamelactie Samen voor Oekraïne.

Deze gruwelijke oorlog in Europa duurt maar voort en er is zowel in Oekraïne zelf als in Poolse opvanglocaties een groot gebrek aan levensmiddelen en verzorgingsproducten. De organisatoren vragen iedereen bij het boodschappen doen wat extra producten af te rekenen die dan naar de grensstreek van Polen met Oekraïne worden gebracht. “Het Rode Kruis zorgt ervoor dat alles goed terecht komt bij de locaties voor de vluchtelingenopvang”, aldus initiatiefnemer Wim Werkman.

Rotaryclub Veenendaal Regio, waar hij zelf lid van is, heeft deze hulpactie samen met Rotaryclub Rhenen-Veenendaal en Rotaryclub Veenendaal opgezet. “Er doen maar liefst 13 supermarkten mee: in Veenendaal alle vestigingen van Albert Heijn, Jumbo en Hoogvliet, in Rhenen de Jumbo en Albert Heijn, de Coöp in Achterberg en in Elst de Albert Heijn.”

De leden van de drie Rotaryclubs en vele andere vrijwilligers staan op vrijdag 20 en zaterdag 21 mei in de supermarkten bij de speciale display om tekst en uitleg te geven. Ze zijn herkenbaar aan speciale hesjes en delen flyers uit. In plaats van met de producten zelf te moeten sjouwen, wordt er gewerkt met de zelfscanmethodiek en met speciale productkaartjes met streepjescodes. De supermarkten bestellen daarna alle afgerekende producten en vrijwilligers zorgen voor de verdere logistiek en transport. “We zijn erg blij met de medewerking van de supermarkten en bedrijven die de actie sponsoren. We hopen dat de inwoners in Veenendaal en Rhenen net zo enthousiast zullen mee doen met deze inzamelingsactie Samen voor Oekraïne”, aldus Werkman.

<p>Van links naar rechts: Ren&eacute; van Holsteijn, Wim Werkman en Lucien Schram namens de organiserende Rotaryclubs.</p>

Van links naar rechts: René van Holsteijn, Wim Werkman en Lucien Schram namens de organiserende Rotaryclubs.