Derde reeks sollicitatiegesprekken met studenten mboRijnland

Onze "bedrijfsleiders" met de docenten Nederlands

Derde reeks sollicitatiegesprekken met studenten mboRijnland

Voor het derde opeenvolgende studiejaar zijn leden van onze Rotaryclub in de huid gekropen van bedrijfsmanager om studenten van mboRijnland in Leidschendam te helpen zich voor te bereiden op sollicitatiegesprekken voor een stageplek. Op 27 februari zaten zij tegenoven eerstejaarsstudenten marketing en communicatie, en evenement management, om ze aan de hand van hun CV kritisch te ondervragen.

Solliciteren om een begeerde stageplek

Mbo-studenten lopen tijdens hun opleiding een of meer stages bij een erkend leerbedrijf naar keuze. In mei beginnen de eerstejaarsstudenten die een opleiding volgen in marketing en communicatie aan hun eerste stage. Om deze enthousiaste beginnende vakmensen van 16 tot 18 jaar gelegenheid te bieden een sollicitatiegesprek te oefenen met mensen uit het bedrijfsleven, leent onze Rotaryclub mensen uit voor een serieus rollenspel. Kort voor een gesprek ontvangen zij een sollicitatiebrief, cv en informatie over de vacature. Dan begint het gesprek.

Twee vliegen in één klap

De studenten voeren ieder twee sollicitatiegesprekken van een kwartier, telkens met een andere “bedrijfsleider.” De eerste keer is om te wennen, maar de tweede keer staat er echt wat op het spel: die telt namelijk gelijktijdig mee voor het examen Nederlands, onderdeel spreekvaardigheid. Vandaar dat de docent Nederlands de studenten van achteruit de klas beoordeelt – allemaal met positief resultaat.

mboRijnland is een instelling voor middelbaar beroepsonderwijs, contractonderwijs en voorgezet algemeen volwassenenonderwijs. Studenten leren er niet alleen een beroep; ze ontwikkelen zich ook persoonlijk en leren hun eigen weg in de samenleving te vinden, ieder vanuit diens eigen passie en interesses.