Koninklijke onderscheiding voor Clem Venne

door Joss Tabak

27 april 2012

Door en door schoon….

Zo begon de burgemeester van Amstelveen, Jan van Zanen vanmorgen zijn toespraak ter ere van het lintje dat hij namens de koningin mocht opspelden bij Clem Venne, lid van onze Rotaryclub Amstelveen Nieuwer-Amstel.

De burgemeester is klant van de Stomerij van Clem op de Lindelaan en vroeg hem of het er vandaag allemaal wel een beetje netjes uitzag. Clem, inmiddels wat onwennig op het podium, kon dat beamen. Nog voordat de hele lijst van vrijwilligerswerk werd opgesomd, werd Clem toch even gevraagd waarom hij, na jarenlang in Amstelveen te hebben gewoond, toch naar Uithoorn was verhuisd. En tja, het eerlijke antwoord was simpel …. het prijsverschil voor maar 4 kilometer verderop was dermate groot………….

Toch mocht hij in Amstelveen zijn lintje ontvangen, omdat bijna al zijn vrijwilligerswerk in Amstelveen heeft plaatsgevonden en nog steeds plaatsvindt.

Een lange lijst van activiteiten volgde.

Sinds 1963 is Clem als vrijwilliger actief. Eerst bij een Amsterdamse scoutinggroep, maar al snel kwam hij bij de Radboudgroep in Amstelveen. Verder was hij actief bij de Stichting Jeugddorpen Amstelveen en basisschool De Cirkel, waar hij nog steeds rondloopt in december met een grote baard. En samen met zijn vrouw Karin heeft hij jonge kinderen opgevangen die uit een crisissituatie kwamen.

Sinds ´95 is hij lid van onze Rotaryclub en organiseert en initieert hij vele activiteiten, zoals het jubileum- concert in 2010 in de Bovenkerkse Urbanus, maar ook nu weer het komende Dorpspleinfestijn op 3 juni a.s.

Ook de winkeliersvereniging in de Westwijk kon op hem rekenen. Al is hij er nu geen ondernemer meer, de winkeliersvereniging kan nog steeds rekenen op zijn betrokkenheid en ook de Vrienden van de Bovenkerkse Urbanus hebben aan hem een gedreven bestuurslid.

Niet voor niets heeft het Hare Majesteit de Koningin behaagd hem te benoemen tot lid in de orde van Oranje Nassau.

Clem, van harte………