Kerstdiner Nationaal Ouderenfonds

Amstelveenweb.com 20 december 2011

Het Nationaal Ouderenfonds organiseerde dit jaar in de week voor kerst een recordaantal kerstdiners voor eenzame ouderen. Op maar liefst 40 locaties verspreid over het land kregen senioren, die anders met de feestdagen dreigden te worden vergeten, een heerlijk gratis kerstdiner.

De kerstdiners, die plaatsvinden van 19 tot en met 24 december, worden dit jaar voor de negende keer georganiseerd. Het grote succes van de voorgaande jaren heeft ervoor gezorgd, dat het aantal locaties is uitgebreid van 35 naar 40. Juist met de kerstdagen voelen veel ouderen zich vaak erg eenzaam en deze kerstdiners geven wij ze een heerlijk avondje uit.”

kerstdiner Amstelveen
(Foto Cardanus - 2011)

Ook in Amstelveen is op 20 december 2011 voor de achtste keer het kerstdiner voor eenzame ouderen georganiseerd. Dit jaar verzorgde Restaurant Kronenburg in een sfeervolle ambiance een voortreffelijk driegangen menu. Maître Ruben Vis en zijn brigade ontvingen de gasten in een in kerstsfeer aangeklede zaal.

Leden van de Lions Club en Rotaryclub Amstelveen Nieuwer-Amstel en vrijwilligers van het Zonnehuis hebben zich ingezet voor het vervoer en de begeleiding. Zij haalden de ouderen thuis op en brachten hen na afloop weer veilig thuis. Zij zorgden ook voor de begeleiding tijdens het diner.

De muzikale omlijsting, gesponsord door de gemeente Amstelveen, werd verzorgd door zangeres Anneloes Verveld en Jean-Louis van Dam achter de piano met onder andere jazz en kerstrepertoire. Nadat wethouder Jacqueline Koops iedereen een heel gezellige avond had gewenst, kwam de grote verrassing.

De gasten werden getrakteerd op een optreden van Opera Familia, bekend van het programma Holland’s got Talent. Het werd een spetterend halfuur bel canto muziek met diverse aria’s uit bekende opera’s. Dit optreden was mogelijk door een donatie van de Stichting Theo Janssenfonds MOC. Dit alles werd door de aanwezigen zeer gewaardeerd.

Tijdens het diner werden de senioren uitgenodigd om te slowdaten. Degenen, die een klik met elkaar voelen, konden op kaartjes hun adresgegevens uitwisselen. Vele ouderen hebben erg weinig sociale contacten.

Het slowdaten geeft hun de kans om nieuwe vriendschappen aan te gaan. De organisatie was in handen van Joke Hoogendoorn en Jacques Meerbeek. De deelnemerslijst werd in overleg met Ouderen Advies van Vita Welzijn en Advies samengesteld.