Paaseitjes aktie 2012

Paaseitjes Aktie voor Stichting Derde Wereld Hulp

Elk jaar verkoopt Rotaryclub Amstelveen-Nieuwer Amstel paaseitjes voor een goed doel. Dit jaar is dat de Stichting Derde Wereld Hulp, zie ook www.sdwh.nl.

De Stichting Derde Wereld Hulp zet zich in voor kinderen in Vijayawada, een stad in de Indiase deelstaat Andrha Pradesh. Kinderen uit de allerarmste gezinnen: straat- en weeskinderen, gehandicapten en HIV-pos/met Aids besmette kinderen.

Voor de opvang van deze kinderen bouwen we scholen en huizen. Daarnaast verleent de Stichting ook hulp aan de veelal uitzichtloze situatie van de gezinnen in de sloppenwijken.

Waar precies in India?

Vijayawada ligt in het midden-oosten van India, grofweg halverwege Calcutta en Madras. Deze regio is heel erg arm en de helft van de bevolking kan niet lezen en schrijven. Er is nauwelijks industrie, geen toerisme en waardevolle grondstoffen ontbreken, waardoor het verbouwen van rijst verreweg de belangrijkste bron van inkomsten is. Ruim 70 % van de bevolking werkt dan ook in de landbouw.

In de stad wonen nu al ruim 1 miljoen mensen maar omdat Vijayawada een belangrijk knooppunt van spoorwegen uit alle windrichtingen is, komen daar per trein, week in week uit, vele honderden mensen bij, afkomstig uit heel India.

Daaronder bevinden zich vooral heel veel kinderen, welke als wees of door andere uitzichtloze omstandigheden op drift zijn geraakt. Al die kinderen blijven hangen op en rond het grote station, in de hoop om er wat geld te verdienen teneinde te kunnen overleven. Bagage sjouwen, schoenen poetsen, wagons en perrons aanvegen, uit bergen afval dingen verzamelen die nog een habbekrats opbrengen bij opkopers, het behoort eigenlijk allemaal al gauw tot de ‘betere’ baantjes. Heb je geen baantje, dan blijft er weinig anders over dan bedelen, zware en levensgevaarlijke klusjes doen of terecht komen in de prostitutie. En dat zeven eindeloos lange dagen per week.

Plannen voor 2012

De zorg voor de kinderen heeft onze meeste aandacht. Dit geldt vooral voor de kinderen met een beperking in Asha Jyothi en de hivpos/aids weeskinderen in Tulip Garden.

In Asha Jyothi zal de aanleg van de zonnepanelen voltooid worden. Als ook de ruimte voor de fysiotherapie.

In Korukollu zal meer slaapruimte voor meisjes worden gerealiseerd. Zodat zij in Korokollu kunnen blijven en niet naar andere scholen, in andere plaatsen ver van hun familie hoeven te gaan.

In Tulip Garden maken we een eigen ruimte voor de grote meisjes, zodat ook zij net als de grote jongens leren om wat zelfstandiger te zijn.

De Martinez paaseitjes van ‘superieure kwaliteit’ zijn elk jaar te koop bij Rotaryclub Amstelveen-Nieuwer Amstel in zakjes van 200gr á €5.