Je vergeet even alles ..op de moederverwendag

3e Moederverwendag groot succes

“Je denkt even nergens meer aan”.

Dat was een opmerking van één van de moeders die deelnam aan de 3e moederverwendag van de Rotary Anna Paulowna op zaterdag 21 september jl.

17 moeders van chronisch zieke en gehandicapte kinderen uit het werkgebied van de Rotaryclub (voormalige gemeenten Zijpe en Anna Paulowna) werden in de vroege ochtend opgehaald door leden van de Rotary. Een deel van deze moeders had ook aan vorige edities van de moederverwendag deel genomen, enkele moeders waren dit jaar voor het eerst.

Ontvangst bij molen “De Hoop”in ‘t Zand

Nadat de moeders van huis waren opgehaald door leden van de Rotary begon het gezamenlijke gedeelte bij de molen `De Hoop` in ’t Zand. Onder het genot van koffie en thee en zelfgemaakt gebak verwelkomde voorzitter Willemien Baalman de moeders. Zij gaf aan dat de moederverwendag één van de uitingen is waarop de Rotary zich in de directe omgeving wil en kan tonen. De doelstelling van deze dag is de moeders een onbezorgde dag te bezorgen, even los van de continue zorg voor de zoon of dochter. Hierna gaf Gustaaf Zeeman een korte uitleg over de historie van de molen, gevolgd door een korte bezichtiging waarbij uitleg werd gegeven over de werking van de molen. De molen is in het weekend open voor publiek en waarbij er rondleidingen worden verzorgd door vrijwilligers. De reactie van enkele moeders was dat zij niet hadden geweten dat dit zo interessant was en zo dichtbij: “leuk om een keer naar toe te fietsen”.

Verkadepaviljoen en Zaans museum

Het verdere programma was voor de deelnemers een verrassing dus er werd in de bus flink gegist over de bestemming. Aangezien we naar het zuiden gingen werd de zwarte markt en de Zaanse schans genoemd. De eerste bestemming was het Zaans museum met het Verkadepaviljoen.

In het Verkadepaviljoen werd de uitgebreide en rijke historie van Verkade bekeken: een productiestraat voor koekje, chocoladerepen en waxinelichtjes. Vitrines met alle soorten producten die Verkade produceert. Een feest van herkenning omdat producten die uit de schappen bij de super verdwenen zijn, nog wel herinneringen aan vroeger bij de moeders op riep. In het Zaans museum is kennis gemaakt het rijke cultureel en industrieel erfgoed en historie van de Zaanstreek. Veel van de producten die nu nog gebruikt worden kennen hun oorsprong in de Zaanstreek: Duyvis, Molenaars Kindermeel.

Workshop Bonbon maken

Na een goede lunch werd de dag voortgezet naar Alkmaar. Hier werd de groep opgewacht door twee medewerkers van Crea-Kunst. Deze verzorgden voor de moeders een workshop bonbon maken. Gedurende tweeënhalf uur werd verteld hoe chocolade voor bonbons te smelten, de vorm te maken, de vulling samen te stellen en de bonbons af te maken. Het resultaat aan het eind van de dag was dat allen een doosje met zelfgemaakte bonbons mee naar huis kon nemen.

Afsluitend diner

Met de bonbons in de tas ging de tocht naar Kolhorn waar de groep een warme ontvangst door gastvrouw Gepke Bechthold van restaurant ’t Anker wachtte. De dag werd in dit restaurant afgesloten met een heerlijk diner. Aan het einde van deze mooie dag stonden de leden van de Rotary weer klaar om alle moeders naar huis te brengen.

Sponsoring en fondswerving

Deze geslaagde dag, is tot stand gekomen door hard te werken aan fondswerving. Er zijn acties geweest binnen de Rotaryclub om gelden bijeen te brengen: de stand op de jaarmarkt van Breezand en een tennistoernooi bij TV Anna Paulowna zijn hier voorbeelden van. Ook hebben enkele ondernemers uit het MKB uit onze naaste omgeving een bijdrage geleverd aan deze dag. Dank allen daarvoor

Tot slot …

En het is het waard! Naar de enthousiaste reacties van zowel de moeders, hun partners als de Rotaryleden te oordelen, blijft deze dag niet beperkt tot de derde versie. Alle moeders zouden volgend jaar weer mee gaan. Een groter compliment kon de Rotary club niet krijgen.