Van spierkracht naar 1,8 miljoen euro

“Van spierkracht naar 1,8 miljoen euro”.

Alleen geld geven aan goede doelen spreekt RC Den Haag Voorhout al jaren minder aan. Zij heeft daarom een traditie van projecten waar naast geld ook kennis, ervaring, relaties en zelfs spierkracht in wordt gezet. Er werd geschilderd, wilgen geknot en vlechthagen geplant en zo kwamen we in 2003 in contact met boer Jan Duijndam van de hoeve Biesland.

Jan Duijndam kiest voor een vernieuwende vorm van landbouw die ervoor moet zorgen dat zijn land, midden in deze sterk verstedelijkte regio, open en groen blijft. Het project ‘Boeren voor Natuur’ was geboren. Hij koos voor evenwicht en kringlopen en dit betekent dat op het bedrijf niets wordt aan- of afgevoerd. Voer wordt van het land gehaald en mest wordt over het land uitgereden. ‘Boeren voor Natuur’ is een zoektocht naar een biologisch evenwicht waarbij het milieu de winnaar is en waar gezonde en smaakvolle landbouwproducten van een hoge kwaliteit worden geleverd.

In 2007 werd het mogelijk om die grote stap vooruit te maken, toen de samenwerkings­overeenkomst ‘Pilot Boeren voor Natuur in de polder van Biesland’, op hoeve Biesland werd ondertekend door Minister Gerda Verburg. Daarmee werd een fonds gevormd van 1,8 miljoen waaruit gedurende 30 jaar een vergoeding voor het natuurbeheer aan boer Duijndam kan worden betaald.

RC Den Haag Voorhout besloot om boer Duijndam te helpen. Daarvoor werd in 2004 de ‘Stichting Vrienden van Biesland’ opgericht, met een bestuur volledig bestaande uit leden van RC Den Haag Voorhout. De Stichting organiseerde o.a. de Biesland Dagen, doedagen, vogelexcursies en tal van andere activiteiten zoals het onderhouden van geriefbosjes met schoolklassen. Zo zijn duizenden uit de regio betrokken geraakt bij de polder van Biesland en beschouwen die ook als een beetje van hen. De Stichting heeft inmiddels bijna 400 betalende vrienden, waarvan 30 bedrijven. Via bijdragen van de Vrienden en subsidies is de afgelopen 5 jaar voor meer dan € 200.000 aan activiteiten uitgevoerd. Zie ook de websites www.vriendenvanbiesland.com en www.hoevebiesland.nl.

Over niet al te lange tijd zullen de laatste Rotaryleden uit het Bestuur van de Stichting treden en daarmee is dit project van RC Den Haag Voorhout succesvol afgerond.