RC Leiden AM naar Uzhgorod

Rotary Club Leiden AM naar Uzhgorod-Oekraïne

Drie leden van Rotary Club Leiden AM gaan van 15 - 20 mei 2013 een reis maken naar een zusterclub in Uzhgorod - Oekraïne om een gezamenlijk internationaal community service project te identificeren op het gebied van de gehandicaptenzorg voor kinderen.

De zorg voor gehandicapten in Uzhgorod-Oekraïne verkeert in een onvoorstelbare situatie. Duizenden kinderen leven in instituties, vaak onder erbarmelijke omstandigheden, waarbij ze soms levenslang in bed liggen of vastgebonden zijn aan het bed.

Eric Bloemkolk, voorzitter RC Leiden AM, is directeur van de SOFT Tulip Foundation, een netwerkorganisatie van zorgorganisaties in Nederland die zich tesamen inzetten voor mensen met een beperking, ouderen en mensen met psychische problemen. Dankzij zijn ervaringen en contacten wordt nu de reis gemaakt. Eric beschikt ter plaatse over goede contacten en kent veel gedreven mensen die goede alternatieve voorzieningen voor de gehandicapte kinderen gestart hebben.

Samen met de RC Leiden AM leden, de Russisch sprekende revalidatie arts Alina Teplova en zorgmanager Agnes Stappers zullen zij voorzieningen voor gehandicapten bezoeken en ontmoetingen hebben met lokale 'bobo's' en met een zuster Rotary Club in Uzhgorod.

Op basis van de ervaringen, bevindingen en mogelijkheden wordt, in overleg met de zusterclub in Uzhgorod - Oekraïne een projectplan gemaakt. Omdat er ook zeker geld nodig zal zijn, zal ook een fundraisingplan opgesteld worden en een ‘matching grant’ aangevraagd worden.

We zullen uiteraard over de verdere acties in De Rotarian berichten.

'Path of Life' centrum voor gehandicapte kinderen in Uzhgorod