RC Pijnacker-Nootdorp 100% Paul Harris Fellow Club

Het komt niet vaak voor dat een Rotaryclub gedurende vele jaren achtereen projecten uitvoert met een gemiddelde van meer dan US$ 110.000 per jaar. Maar dat was wel de aanleiding voor Gouverneur Hans Meerburg tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst van RC Pijnacker-Nootdorp de club te ‘verheffen’ tot de tweede 100% Paul Harris Club in district 1600.

In de afgelopen jaren werden er door RC Pijnacker-Nootdorp in nauwe samenwerking met o.a. RC Eastern Seaboard, Thailand en RC Łódź, Polen voor ruim US$ 600.000 aan projecten uitgevoerd, vaak met (financiële) support van The Rotary Foundation.

Op grond daarvan was het de club dan ook mogelijk al vele tientallen PHF’s uit te laten reiken aan Rotarians en niet-Rotarians in Polen en Thailand die zich ten behoeve van de projecten in de ziekenhuizen en kindertehuizen aldaar meer dan verdienstelijk hadden gemaakt.

Dat op suggestie van de gouverneur de club Pijnacker-Nootdorp nu tot 100% Paul Harris Club is geworden, had twee redenen. Ten eerste zijn er individuele leden, die op basis van hun cumulatieve (en maatschappelijke) verdiensten eigenlijk allang voor een PHF in aanmerking zouden zijn gekomen. Bovendien zou het wellicht onbeleefd overkomen in Amerika dat áls een club met recht en reden PHF’s heeft verdiend deze niet worden uitgereikt.

Natuurlijk werd wel onderkend - in onderling overleg - dat sommige leden zich voor de internationale projecten veel tomelozer hadden ingezet dan anderen en het voor een groot deel aan hén te danken is dat RC Pijnacker-Nootdorp tot 100% PHF Club is geworden. Dat was ook de reden waarom de leden die al Paul Harris Fellows waren, werden bevorderd.

Aan de andere kant benadrukte de gouverneur in zijn speech dat de club als geheel ook randvoorwaarden heeft geschapen en meewerkte aan deze grote projecten: ‘één voor allen; allen voor één’. ‘Meer dan verdiend’ noemde Hans Meerburg de benoeming tot Paul Harris Club.

De voorzitter van RC Pijnacker-Nootdorp kon alleen maar benadrukken dat de onderscheiding vooral voor de club als collectief gold. De geanimeerdheid waarmee de receptie haar vervolg kreeg, was er het bewijs van dat door de benoeming tot PHF Club op 5 januari 2008 de derde weg van de four way test uitstekend was bewandeld…!

Wat werd de afgelopen vijf jaar door RC Pijnacker Nootdorp verwezenlijkt?

Fietsen voor 1815 kinderen die ver van school wonen

2 schoolbussen, snoezelkamer, orthodontische behandeling, schoolfietsen

Reconstructieve chirurgische ingrepen voor 250 kinderen

Voetbalveld voor 150 straatkinderen