Theater en muziek op het stadsplein

Het Grotekerkplein met de Grote of Sint Laurenskerk en het standbeeld van Erasmus in het hart van Rotterdam zal binnenkort het aanzien krijgen van een levendig en bruisend stadsplein. Dat is mede te danken aan een zestal Rotterdamse Rotaryclubs die in 2003/2004 aan de vooravond van het 100-jarige Rotary bestaan het bijzondere initiatief hebben genomen om ter gelegenheid hiervan de Rotterdams gemeenschap een mooi cadeau aan te bieden. Het resultaat van de inspanningen van de zes clubs, te weten Rotterdam, Alexander, Delfhaven, Hilligersberg, Kralingen en Noord is een fraai Stadspodium, waaraan begin september een feestelijke aftrap is gegeven bij het storten van het eerste beton voor de podiumvloer.

Was in de oorspronkelijke plannen nog sprake van een klassieke muziektent, binnenkort zal er een podium verrijzen van een hoog kwaliteitsniveau en geheel passend binnen het vernieuwende en moderne Rotterdamse bouwen. De Rotterdamse architecten van Atelier Kempe Thill tekenden voor een strak en open gebouw. De Stichting Grotekerkplein en de daarin afgevaardigde leden van bovengenoemde Rotaryclubs hebben met Coen Willemse als grote trekker een prestatie van formaat geleverd. Men wist zich gesteund door de gemeente Rotterdam bij het realiseren van de plannen, waarbij de uitverkiezing van het Stadspodium door de gemeente als “Groeibriljant” deze steun (financieel) onderstreepte.

Mevrouw Marica Bakker, de echtgenote van de Rotterdamse wethouder Bolsius zette de bouwwerkzaamheden van het Stadspodium in gang met een schep beton. Als het podium gereed is zullen de activiteiten op het plein, die al jaren geleden op de straatstenen in gang waren gezet met de “bezielende zaterdagen” van ds. Taco Noorman (lid van RC Rotterdam Noord), uitgebreid worden met een programmering voor verschillende doelgroepen. Hiervoor is de Stichting Stadspodium Rotterdam in het leven geroepen. Ook deze Stichting heeft nog een behoorlijk Rotary gehalte met daarin o.a. voorzitter Marijke Vos-Maan en ds. Taco Noorman. Het open Stadspodium zal op woensdagmiddagen de kinderen uit de buurt vermaken met theater, terwijl het winkelend publiek na sluitingstijd van de winkels op het Grotekerkplein aangenaam zal worden beziggehouden met muziek, theater en voordrachten.