Roemenië en Speranta

Muziek van en voor Roemenië

Met de inzet van drie getalenteerde musici wist RC The Hague Metropolitan tijdens een charity concert in de Koninklijke Schouwburg een project van de Stichting Speranta in Roemenie met € 14.700 te ondersteunen. De musici –zelf afkomstig uit Roemenië- hadden een toepasselijk programma samengesteld.
IMG_2505.jpg

Violist Lucian-Leonard Raiciof (concertmeester bij het Haagse Residentie Orkest), pianiste Karina Sabac en cellist Rares Mihailescu brachten met werken van Piazzolla en Ginastera de bezoekers in de stemming met Latijns-Amerikaanse volksmuziek. Het hoogtepunt van de avond was het Amsterdam Cello Octet, waarvan Rares Mihailescu deel uit maakt, met de uitvoering van de Romanian Folk Dances (1917) van Bela Bartok. Dit Octet is uniek in de wereld en door de bijzondere samenstelling van het ensemble worden er speciaal voor hen stukken gecomponeerd.
RC The Hague Metropolitan heeft met hulp van velen, waaronder de Koninklijke Schouwburg die voor deze avond geheel belangeloos de zaal beschikbaar stelde dit concert mogelijk gemaakt.

IMG_2467.jpg

De Stichting Speranta realiseert met het project Orizont een opvang voor moeilijk lerende en gehandicapte jongeren, waarbij de Nederlandse sociale werkplaatsen als voorbeeld dienen. In die werkplaatsen zullen deze jongeren onder begeleiding kunnen leren en werken. De werkplaats omvat o.a. een bakkerij, een naaiatelier, een tuinderij en een dienstencentrum.Met de donatie van The Hague Metropolitan kan de Stichting weer een stap verder komen in de ontwikkeling van deze centra. (zie ook www.stichtingsperanta.nl)