Voorburg helpt Stoelmanseiland aan schoon drinkwater

RC Voorburg heeft ongeveer € 25.000 ingezameld om schoon drinkwater te realiseren voor een school en een ziekenhuis op Stoelmanseiland in Suriname. Dat is de voorlopige opbrengst van een Surinaamse Gala-avond in het ADO Den Haag Stadion. De fondsenwerving krijgt in oktober een vervolg met een Duck Race, een loterij met duizenden badeendjes.

Ruim tweehonderd Rotaryleden en hun gasten beleefden op 14 mei in het ADO Den Haag Stadion een genoeglijke avond met o.a. Surinaams eten, Koto Missies (vrouwen in Surinaamse klederdracht), swingende muziek en bekende Nederlanders als cabaretière Jetty Mathurin, actrice Gerda Havertong en zanger Edje Rust. Ook mochten de gasten proberen om een golfballetje zo dicht mogelijk bij de middenstap op het veld te slaan, om daarmee een reis naar Suriname te winnen. Onder de gasten waren onder andere André Wetzel (technisch directeur ADO Den Haag) en de Haagse wethouder Frits Huffnagel.

“Op deze Gala-avond zijn we ook gestart met de verkoop van lootjes voor een grote Duck Race”, vertelt Jan Kok van RC Voorburg. “Een Duck Race is een loterij waarbij duizenden badeendjes strijden wie als eerste over de finish drijft. Elk eendje staat gelijk aan een lotnummer.” De spectaculaire Duck Race wordt op 4 oktober (Dierendag) gehouden bij Dutch Water Dreams in Zoetermeer.

Jan Kok: “Zelfs op plaatsen waar je dat niet zou verwachten, zoals in de binnenlanden van Suriname, zijn de inwoners van de kleine dorpen aangewezen op vervuild water van rivieren, meren en kreken. Het ongezonde drinkwater leidt tot tal van gezondheidsproblemen bij jong en oud.”

Een oplossing is er wel: installaties die water oppompen, filteren, opslaan en distribueren. Jan Kok: “Onder meer op Stoelmanseiland aan de Marowijne rivier is zo'n zuiveringsinstallatie hard nodig.” RC Voorburg werkt voor dit project onder andere samen met Stichting Wereld Waternet uit Amsterdam.

Meer informatie is te lezen op www.schoondrinkwaterinsuriname.nl