4 maart 2009

Honderddertig sollicitaties

in 40 minuten

ZEIST - Rotary Op Seyst organiseert al een paar jaar een proefsollicitatiemiddag voor leerlingen van de hoogste klassen van het VMBO. Deze week was het weer zover en stonden er twee zalen en 45 Rotarians binnen Figi klaar om maar liefst 260 leerlingen van het VMBO (60 van CCZ en 200 van Schoonoord) voor een proefsollicitatie gesprek. Ook de Rotary Zeist hielp mee bij de interviews.

De leerlingen kregen vanuit de scholen de opdracht om op een aantal advertenties een sollicitatiebrief te schrijven . Daarna mochten deze leerlingen in groepjes van twee soms drie in een rollenspel hun sollicitatie toelichten bij een van de Rotarians . Daarmee wordt ervaring opgedaan die later van pas kan komen als er echt gesolliciteerd moet worden. Zo werden er die middag maar liefst honderddertig gesprekken van veertig minuten gevoerd. Dankzij de uitstekende voorbereiding en organisatie verliep de middag weer nagenoeg perfect. De indruk was dat het niveau van de brieven en de gesprekken in het algemeen beter was dan in voorgaande jaren, laat Rotary Op Seyst weten. In de avond werd het project meteen geëvalueerd tijdens de wekelijkse bijeenkomst van beide Rotary clubs waarbij verschillende vertegenwoordigers van de scholen aanwezig waren. De suggesties en verbeteringen worden geïntegreerd in het draaiboek voor volgend jaar. Want dan zal dit succesvolle sollicitatieproject wederom herhaald worden.

Bron: De Nieuwsbode Zeist - 4 maart 2009