Naar de Noordpool en de Zuidpool

Na jaren van voorbereiding is Ruud Jansen (1945), lid van Rotary Club Capelle aan den IJssel in 2006 naar de Noordpool geweest. Onderdeel van de reis was een sponsoractie ten behoeve van kerstpakketten voor mensen die vrijwel geen financiële ruimte hebben zich met de feestdagen iets extra’s te veroorloven in de gemeente Capelle aan den IJssel. Vanaf 26 december 2007 ondernam Ruud een tocht van bijna 3 weken om te voet ook de Zuidpool te bereiken. Onderdeel van deze reis was een sponsoractie voor ‘Moeders in Oeganda’, een initiatief van een aantal moeders uit Capelle aan den IJssel om kinderen in Oeganda te helpen en de Stichting Connect International.

Ruud meldde dat hij zeer onder de indruk is geraakt van de leegte, de onbeschrijfelijk grote sneeuw- en ijsvlakte van Antarctica, die groter is dan het oppervlak van de USA.

Als je dan beseft dat op dat oppervlak maar 5000 mensen zijn, je bijna midden op staat en er niets of niemand is te bekennen is dat de echte definitie van “the middle of nowhere”.

Ruud is één van de zeer weinige, zo niet de enige Rotarian ter wereld die zowel de Noord- als de Zuidpool heeft bereikt. Ook de vlag van de Rotaryclub Capelle aan den IJssel is zowel op de Noord- als op de Zuidpool geweest.