Discon 2019 groot succes!

Discon Hoeksche Waard 2019 was een succes!

Rond tien uur in de ochtend stroomde de centrale zaal van Alcazar vol met enthousiaste Rotarians  die benieuwd waren naar de problemen en vooral naar de oplossingen rondom onze voedselketen.

Na een spetterend optreden van jeugdpopgroep ZINGE!, werd de aftrap gegeven door de dagvoorzitter Ewit Roos. Vervolgens betrad Fred Dijkers, ‘onze’ gouverneur, het podium en sprak zijn waardering uit voor het vele werk dat Rotary in ons district onderneemt. Hij stond vervolgens uitgebreid stil bij de innovatieve ontwikkelingen die vooral op ons eiland aan de dag worden gelegd op het gebied van voedselvoorziening en duurzaamheid. Daar sloot loco-burgemeester Paul Boogaard zich volledig bij aan toen hij ons zijn -gemeentelijk-  toekomstbeeld van de Hoeksche Waard als Foodlab van West-Europa ontvouwde. Natuurlijk werden tijdens deze Discon ook de regio-awards uitgereikt en werd daarbij  de hoogste eer toegekend aan RC Goes met hun zeer sociaal project "Nodig een vluchteling uit aan tafel".

Als piece de résistance kwam Frederike Praasterink, lector Future Food Systems aan het woord. Zij vertelde op aanschouwelijke wijze en in zeer begrijpelijk Nederlands welke problemen er allemaal samenhangen met het onderwerp Voedselketen en Duurzaamheid. Het werd duidelijk dat de oplossing voor dit mondiale probleem niet door ons land alleen opgelost kan worden; dit mondiale vraagstuk vraagt om wereldwijde inzet en samenwerking om tot een oplossing te geraken. Neemt echter niet weg dat elk individu, dus ook wij, een steentje kan bijdragen om tot een duurzame wereld te komen.

Daarom was het niet verrassend, maar wel verfrissend, dat de lunch vandaag een hoog vegetarisch gehalte kende; rode biet onherkenbaar tot broodje gevormd, hamburgers van paddestoel, zeewier salades en wat al niet meer!

In de middag werd gretig gebruikt gemaakt door alle aanwezigen van de mogelijkheid workshops, lezingen en bedrijfsbezoeken te volgen. Vragen werden gesteld, nieuwe mogelijkheden geopperd, en inzicht verschaft in de hele problematiek van verduurzaming en voedselteelt. Rond half vier keerden alle deelnemers weer terug naar de grote zaal. Ook de bussen van de bedrijfsbezoeken spoedden zich weer naar Alcazar, Na een centrale discussie over wat er allemaal tijdens de diverse middagsessies aan de orde was geweest, werd deze Discon afgesloten door de inkomend gouverneur die ons allen van harte uitnodigde om in  2020 naar de volgende Discon te komen die op Goeree-Overflakkee zal worden gehouden. Zoals eerder aangegeven kent Discon 2019 ook een goed doel en het is verheugend dat we Stichting Halte Zomervilla - die eerder deze dag een aansprekende presentatie verzorgde - een welkome financiële donatie kunnen geven.

(Tekst: Rene Renes)