55+, Werkeloos en moeite met het vinden van een baan?

Stichting JobRotary Nederland begeleidt en ondersteunt oudere werkzoekenden op weg naar een nieuw baan. Hoewel de werkloosheid daalt, heeft met name de groep 55+, die langer dan 6 maanden zonder werk is, vaak moeite met het vinden van een nieuwe baan. Contacten uit de oude werkomgeving verwateren. Dat kan er toe leiden dat mensen zich terugtrekken en in een sociaal isolement verzeild raken. JobRotary help hierbij.

Meer dan 150 Rotaryclubs zijn lid van JobRotary en het aantal groeit nog steeds.

Rotary Club Hoeksche Waard is sinds enige jaren onderdeel van JobRotary.

In de afgelopen tijd hebben zich 46 mensen aangemeld. 16 Hiervan hebben nu werk, 11 mensen zijn nog onder begeleiding en voor 19 personen kon de speurtocht helaas niet succesvol afgerond worden. Dit is een enorm hoog slagingspercentage voor deze groep werkzoekenden.

De kracht van JobRotary bestaat uit het feit dat de leden allen vanuit verschillende beroepsgroepen komen. Deze diversiteit maakt het mogelijk werkzoekenden te koppelen aan leden die kennis hebben van de branche waarin de kandidaten hun werk zoeken.

Ook gebeurt het wel dat oudere kandidaten voor een nieuw vak moeten kiezen. Via JobRotary worden ze hier belangeloos in begeleid.

JobRotary kan werkzoekenden de helpende hand bieden door middel van ondersteuning en advisering. Zij maken samen met de werkzoekende, die zelf actief dient te zijn bij het zoeken van een baan, een plan van aanpak. De mentor kan, uit eigen ervaring, advies geven over sollicitaties en netwerkgesprekken. De coaching van de cliënten geschiedt in een één-op-één contact.

JobRotary is een unieke aanvulling op andere werkbemiddelingsinstanties. Er wordt samengewerkt met de gemeenten in het werkgebied, met het UWV en CWI. Bij deze instanties zijn ook brochures over het project beschikbaar.

Vrouwelijke en mannelijke cliënten kunnen zich aanmelden via de website: www.jobrotary.nl waar een inschrijfformulier is te vinden. Indien de aanmelding voldoet aan de criteria (ouder dan 55 jaar, minstens zes maanden werkloos en woonachtig in de Gemeente Hoeksche Waard) kan men zich via deze website inschrijven. Een van de mentoren zal vervolgens met de cliënt contact opnemen voor een intakegesprek. Op basis van dat gesprek zal worden beoordeeld of men voor begeleiding in aanmerking komt.

www.jobrotary.nl