2015 PETS

PETS 2015, een verslag

Vanaf 1 juli 2015 mag ik de functie van voorzitter van Rotary Koggenland bekleden. Als voorbereiding hier op is een tweedaagse georganiseerd voor de in totaal 80 nieuw aan te stellen voorzitters. Het welkomstwoord en de presentatie wordt gegeven door de eerste vrouwelijke inkomend DG (districtsgouverneur) 2015/2016 Anne Legeland. De inkomend/inkomend DG (2016/2017) is overigens ook een vrouw, Hetty Deinum.

Van de speech van de inkomend president van Rotary International K.V. Ravindran, Ravi, wordt een opname getoond. In deze speech presenteert hij zijn jaarthema ‘Be a gift to the world’ en wordt duidelijk wat men als Rotarian kan betekenen voor de maatschappij, dichtbij en veraf. Niet zozeer je gaven/kennis/ervaring geven aan anderen, maar zelf het cadeautje zijn met alles wat je in je hebt. Het filmpje met zijn speech is te vinden op https://www.youtube.com/watch?v=2V765TR3JA4

Onder leiding van Elly de Geus, regiovoorzitter West Friesland (assistant governor op zijn Amerikaans), vindt per regio een eerste kennismaking met de andere zeven inkomend voorzitters van Regio West Friesland plaats. Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder meer: wat doet je club zoal, hoe zie jij je rol, hoe ga je je jaar invullen et cetera. Een inspirerende kennismaking! De tweedaagse bracht, naast een uiteenzetting van de structuur van de organisatie, kennis over het wereldwijd aantal Rotary leden (dit zijn er 1,2 miljoen ), het aantal clubs (34.000 clubs in 200 landen) waar Rotary Club Koggenland er ook een van is. Overigens telt Nederland zeven districten met elf regio’s. Ons district is 1580 met 80 clubs en onze regio is West Friesland. In totaal zijn er in ons district circa 2.850 leden.

De Rotary Foundation, bij ons al meerdere keren aan de orde geweest in verband met de aanvraag van de District Grant vorig jaar, beschikt over een kapitaal van 100 miljoen dollar! Het geld wordt onder andere besteed aan Grants (District en Global Grants en aan polio-bestrijding). Polio is namelijk nog lang niet de wereld uit. Zelfs in Nederland zijn er nog risicogebieden!

Speerpunt voor inkomend DG Anne Legeland komend jaar is ‘the end of poverty’. Wereldwijd sterven er 5,6 miljoen kinderen aan ondervoeding. En in Nederland leeft 10% van de bevolking onder de armoedegrens. Dit komt neer op 1.700.000 mensen, waarvan 850.000 kinderen! Hier verandering in brengen is het speerpunt voor het komend jaar.

Dit betekent het aanpakken van geen of slechte voeding, beperkte toegang tot gezondheidszorg, beperkte toegang tot onderwijs en verder studeren.

Dit alles gehoord hebbend komen vragen bij mij op als wat gaan wij als RC Koggenland hiermee doen komend bestuursjaar, wat wordt ons jaarthema? Welke doelen gaan wij ons stellen? Zijn we op de goede weg? Hoe kunnen we ons netwerk uitbreiden, nationaal en internationaal? Kortom, aardig wat werk aan de winkel dus.

Laten we overigens ook het credo van het lopende jaar niet vergeten: het credo van DG Willem van der Mark: ‘Laat zien wat je doet. Laat Rotary stralen’.

Met als jaarthema Kinderen en Muziek. Te onthouden voor iedereen: de Districtsconferentie 20 juni 2015. Een groot Rotary festival van, voor en door Rotarians en top entertainment in het Zaantheater in Zaandam. Enkele namen: Jetty Mathurin, Alma Niëto, Peter Leussink. Muziek is de rode draad, maar ook serieuze onderwerpen komen aan de orde zoals:

* Internationale conflictbeheersing en mediation.

* Zaken rond privacy: is je vriend wel je vriend?

* Diverse workshops, waaronder Bel Canto en Dementie; Kinderen & Muziek (door leerlingen van enkele muziekscholen)

* Informatiemarkt over allerhande Rotary zaken.

Aanvang: 10:00 uur. Einde 16:00 uur, met de grote finale: the music in me. Kosten € 22,00 p/p, inclusief koffie en of thee en lunch. Zet de datum alvast in je agenda.

Alle presentaties en foto’s van de PETS 2015 zijn te vinden op de website van District 1580 http://www.rotary.nl/d1580/activiteiten/pets/archief/2015-2016/

Met name interessant voor de (inkomend) secretaris is de presentatie van Alfred Schrijver over nieuwe mogelijkheden van de LEAD.

Barbara Wash

Inkomend voorzitter 2015/2016