© 2025 Rotary in Nederland.
Alle rechten voorbehouden.

Beroepspraatje van Hans van der Grinten

Op woensdag 10 september werden wij getrakteerd op een “Beroepspraatje” van ons eigen lid Hans van der Grinten. Hans leverde ons een boeiend verhaal over zijn beroepsmatige carrière.

Na een zijn diensttijd is Hans in de verkoop gaan werken bij Beckers in Deurne. Dit bedrijf produceerde snacks zoals frikandellen en saté, Een modern bedrijf met o.a. een eigen laboratorium voor de keuring van de producten. De functie van Hans was om de verkoop uit te breiden en o.a. de export naar Duitsland op te zetten. Op een bepaald moment nam Allied Lions nam bedrijf over. De nieuwe Engelse directeur kwam voorrijden in een Volvo met gaten. Niemand mocht Mercedes rijden omdat directeur Mercedes wilde rijden. De Opel Rekords van de verkopers moesten vervangen worden door Ford Escorts. De verhoudingen werden erg hiërarchisch en Hans besloot te vertrekken.

Zijn volgende baan bij Verstegen specerijen in Rotterdam (Spaanse polder) beschouwt Hans als zijn mooiste baan. Hij kon de verkoop stevig uitbreiden. Stond veel op beurzen. De gehele buitendienst was 45 medewerkers groot. Bij de klanten werd sterk ingespeeld op hun behoeften. Voor verschillende segmenten (o.a. horeca, slagerij) werden verschillende producten ontwikkeld. Zo werden bijvoorbeeld kruidenmixen voor slagers ontwikkeld. Verstegen kon het bedrijf Gilda overnemen en dat gaf de gelegenheid om de sauzen productie uit te breiden in het overgenomen pand. De sauzen en marinades groeiden daarna heel hard. Door overname van Kumar werden ook Oosterse producten in het assortiment opgenomen. Soms moest Hans medewerkers op een creatieve manier motiveren om nieuwe producten aan de man te brengen. Zo kreeg elke verkoper op een goed moment een envelop met 1000 gulden om enthousiast gemaakt te worden voor de producten.

Hans heeft nog steeds contact met één van de directieleden. Het is nog steeds een fantastisch familiebedrijf. Nu werken er 500 mensen, toen Hans begon 100. Omdat het een familiebedrijf en Hans niet tot de familie behoort waren zijn carrièrekansen begrensd en besloot hij uiteindelijk voor zichzelf te beginnen. Hans kocht op z’n 42e de wafelbakkerij en banketfabriek Adeko in Stolwijk. Een groot financieel risico met een gezin met 5 kinderen. De vorige eigenaar had één hele grote klant: Edah. Toen de Edah ophield te kopen kwam het bedrijf in moeilijkheden. In het begin werd er niet veel verdiend. En wat er binnenkwam moest geïnvesteerd worden in de fabriek. Oude machines moesten worden vervangen. Er moest omzet komen. In Duitsland werden machines gekocht om nieuwe producten te maken. Hans ging met het product Rumba naar Albert Heijn. De inkoper was erg enthousiast. Omdat de grote order op een nieuwe machine moest worden gemaakt was het spannend of het zou lukken de order uit te leveren. Na week liep de productie goed en kon AH worden geleverd. Daarna was er een goede basis om het bedrijf verder uit te bouwen. De omzet van de rumba’s en kokosmakronen groeide en de financiering van het bedrijf kon worden afgelost. Er werden veel vernieuwingen doorgevoerd, het pand geschilderd en de kantine geschilderd etc.

Door allerlei schaalvergrotingsontwikkelingen was het verstandig om het bedrijf op tijd te verkopen. Bij alle grootwinkelbedrijven werd aanlevering aan distributiecentra (DC) verplicht. Daardoor moest het assortiment groter worden omdat alleen grotere trailers bij de distributiecentra werden geaccepteerd. Daarom moest een partner worden gezocht. Uiteindelijk Is Adeko overgenomen door een partij die een nieuwe fabriek hebben gebouwd maar door gebrek aan ervaring de deegproducten op de wals niet aan de praat kregen. Na de verkoop van zijn bedrijf in 2007 heeft Hans nog diverse banen en functies uitgeoefend: Allereerst heeft hij vissnacks aan de man gebracht. Bijzondere complicatie was dat de aanvoer van de grondstof, verse vis, niet altijd was gegarandeerd. Daarna is hij een bedrijf in blusmiddelen gaan assisteren. En later is hij met een oud inkoper van de Aldi ham / kaas / tomatenketchup broodjes op de markt gaan brengen.

Tenslotte is hij tot zijn pensioen op z’n 76ste(!) directiechauffeur geweest.