Dodenherdenking 2021

Op dinsdag 4 mei heeft oud voorzitter Paul Offerman van Rotaryclub Almere Weerwater namens de gezamenlijke Rotaryclubs Almere een krans gelegd tijdens een waardige, sobere herdenking bij “De Dolfijn” in Almere haven. Traditiegetrouw zijn de kransen gemaakt door Kees Tak, bloemist en bestuurslid van het 4-5 mei comité Almere.

Vanwege de beperkingen als gevolg van de Covid19 pandemie had het Comité 4-5 mei Almere een kort programma samengesteld om allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties, te eren en te gedenken.

Het korte programma bestond uit een 1e kranslegging namens de gemeente Almere door Burgemeester Franc Weerwind met wethouder Roelie Bosch en een aantal kinderen. Direct daarna werd een krans gelegd door gedeputeerde provincie Flevoland Michiel Rijsberman. Vervolgens was het de beurt aan diverse maatschappelijke organisaties waaronder de Rotary. Nadat alle kransen waren gelegd klonk het taptoesignaal gevolgd door 2 minuten stilte.

Het comité 4-5 mei had tevoren gevraagd om geen ruchtbaarheid aan deze bijeenkomst te geven om het aantal mensen bij het monument te beperken. Tevens werd aan de kransleggers verzocht alleen te komen. Bij het leggen van de krans werd hulp geboden door de oud-mariniers van COM-Flevoland.

Van het ochtendprogramma werden opnames gemaakt die ’s avonds tijdens de online Dodenherdenking werden getoond. De live stream is te bekijken via de link op onze website www.4en5meialmere.nl.