Schenkersdis 2012

Rotary Beilen steunt goede doelen

Rotary Beilen organiseert acties om geld bijeen te brengen voor goede doelen. De opbrengst wordt jaarlijks tijdens een feestelijke bijeenkomst uitgereikt aan vertegenwoordigers van de organisaties. Dit jaar zijn er giften voor de Drentse afdeling van het Rode Kruis, Verpleeghuis Altingerhof in Beilen en de Prinses Margrietmanege in Westerbork. Woensdag 7 maart is het bijeengebrachte geld aan vertegenwoordigers van de organisaties overhandigd.

Wijnactie voor Duofietsen

Al meer dan tien jaar houdt Rotaryclub Beilen een wijnactie: met de verkoop van speciale wijnen die de club zelf importeert, wordt geld bijeen gebracht voor enkele goede doelen. Dit jaar is een deel van de opbrengst bestemd voor het Rode Kruis, voor de aanschaf van een duofiets in Beilen. Het Rode Kruis ontving hiervoor € 4.000.

Dankzij een duofiets en een vrijwilliger kunnen ouderen of mensen met een beperking die graag fietsen toch op pad. In plaats van achter elkaar, zit men op zo’n duofiets naast elkaar: dat is gezelliger en vergroot de interactie tussen de fietsers. De duofiets heeft trapondersteuning zodat meetrappen van de deelnemer niet per se nodig is. Dankzij de duofiets is de wereld van deelnemers groter en kan sociaal isolement worden voorkomen.

Familiekamer Verpleeghuis Altingerhof

Verpleeghuis Altingerhof in Beilen ontving een gift van € 1.000. Het geld is bestemd voor voorzieningen in de familiekamer bij de palliatieve zorg van het verpleeghuis. Dankzij deze zorg kunnen mensen hun laatste levensfase dichtbij huis en hun naasten doorbrengen. Eerder hielp Rotary bij de realisatie van het theehuis bij het verpleeghuis.

Paardrijden gehandicapten

Tijdens de Oogstdag in Lhee in 2011 heeft Rotary geld ingezameld voor Stichting Paardrijden Gehandicapten van de Prinses Margriet Manege in Westerbork. De stichting bestemt de gift van € 1.500 voor adoptie van een van de paarden, Kalyleigh. Dit paard staat bekend om zijn sensitieve aard: hij voelt als het ware wat de ruiter nodig heeft. Ideaal dus voor ruiters met een beperking.

Inzet voor de samenleving

Rotary is een netwerk dat zich inzet voor de samenleving. Dat komt tot uiting in lokale en wereldomvattende projecten voor fondsenwerving, maar ook door het ter beschikking stellen van (vak-)kennis van de leden.