Irna fietst voor een huis in Bangladesh

Fietsen voor een huis in Bangladesh

Irna Wiegers (14) uit Beilen stapt 22 augustus 2015 voor de tweede maal op de fiets om de Galibier in Frankrijk te beklimmen. Ze laat zich hiervoor sponsoren met als doel mensen in Bangladesh een goed huis te geven. Het geld dat ze bij elkaar fietst gaat naar ‘Fiets voor een huis’. www.fietsvooreenhuis.nl Dit is een stichting die microkrediet geeft aan mensen in ontwikkelingslanden om een weersbestendig huis te bouwen.

Wonen in een comfortabel huis is voor de meeste Nederlanders heel vanzelfsprekend. We vinden het gewoon dat we een plaats hebben waar we beschermd worden tegen storm, regen, hitte en ongedierte. En dat we een toilet hebben en er drinkwater uit de kraan komt. Voor veel mensen in Bangladesh ziet het leven er anders uit. ze leven in huizen van bamboe, die door extreme weeromstandigheden regelmatig worden weggevaagd. Irna Wiegers helpt via ‘Fiets voor een huis’ om het leven van die mensen te veranderen en ervoor te zorgen dat ze een goed huis krijgen.

Microkrediet

Irna Wiegers doet mee aan ‘Fiets voor een huis’ samen met een team van haar school, het Gomarus College in Assen. Ze vertelt: “Vorig jaar heb ik ook al mee gedaan aan ‘Fiets voor een Huis’. Dat was een groot succes. Ik mocht in de herfstvakantie mee naar Bangladesh en dat was ontzettend indrukwekkend. De huizen die wij bouwen zijn heel hard nodig en de mensen zijn er ontzettend gelukkig mee. Dit maakt mij ook gelukkig. Hierom ga ik nog een keer geld inzamelen en de top bereiken!”

In Bangladesh ontmoette ze ook de vrouwen die gezamenlijk bepalen welk gezin in aanmerking komt voor het microkrediet om een huis te bouwen. Zo’n gezin moet de lening in zes jaar afbetalen, waarna het geld weer aan een ander gezin uitgeleend kan worden.

Jeugdige ambassadeur

Naast de sponsoractie heeft Irna Wiegers ook een kerstbomenactie bedacht en oliebollen verkocht. Ze doet dat zo goed dat ze is gevraagd om ambassadeur van ‘Fiets voor een huis’ te worden. Ze geeft nu ook lezingen op scholen, en voor andere belangstellende groepen. Op woensdag 28 januari heeft ze haar verhaal verteld aan de leden van de Rotary in Beilen. Na de indrukwekkende presentatie ontving Irna een gift van € 1.500 voor het goede doel.