Rotaryclub Wateringen schildert voor Kromme Jongens

RC Wateringen schildert voor musical Kromme Jongens

D1600 - In de maand december van 2006 wordt in het Westland de musical ‘Kromme Jongens’ opgevoerd, een initiatief van cultuuraanjager ‘Dario Fo, ondernemers in de kunst’. Aan deze musical werken vele inwoners van de gemeente Westland mee.

Naast deze musical vindt een unieke veiling plaats van echte Westlandse ‘kunst’, geschilderd door 180 leden van o.a. serviceclubs in het Westland en Midden-Delfland. De opbrengst van deze veiling komt ten goede aan de dvd-registratie van deze Westlandse musical. Ook de leden van Rotaryclub Wateringen hebben zich creatief uitgeleefd voor de musical. In november kwamen zij in een atelier van een van de leden bij elkaar waar onder het toeziend oog van kunstenaar Karel Steijn en Dario Fo-medewerkster Gera van Dijk tomatenkistjes moesten worden beschilderd. Voor deze Rotaryclub was het thema ‘Oogst’ en er mocht slechts gebruik worden gemaakt van vier kleuren in de tintel geel/bruin. Vooral het ontbreken van de kleuren rood en groen leidde direct tot grote hilariteit, want hoe een komkommer, tomaat of paprika te schilderen zonder deze kleuren?

Met goede moed werden de (volgens velen twee creatieve linker-) handen aan het werk gezet. Driftig werd gewerkt met penseel en verf en de meest uiteenlopende taferelen waren het gevolg. Menige lachsalvo was te horen bij het zien van elkaars, maar vooral ook het eigen werk. De opmerkingen waren niet van de lucht tot het moment kwam van het naast elkaar zetten van alle beschilderde tomatenkistjes. Met verbazing en verwondering werd het resultaat bekeken en er kon slechts één conclusie getrokken worden: wat een geweldige prestatie! Wat een fantastische creaties! Deze schilderijen moeten toch wel heel wat geld opleveren bij de binnenkort te houden veiling. Menige Westlander zal er trots op zijn om een schilderij van een van de leden van Rotaryclub Wateringen aan de kamermuur (of in de schuur?) te hebben!

Artikel + foto: Geraldine Mars