Wedstrijden om levensstandaard te verbeteren

Wedstrijden om de levensstandaard te verbeteren

Drie clubs, RC Westland Polanen, RC 't Westland en Rotaract 't Westland hebben met hun bedrijvensportdag het niet geringe bedrag van € 74.008,- bij elkaar gesport voor onder andere het project ‘Leren van de besten’ van de Stichting ‘Leren van elkaar’ in Peru.

Acht enthousiaste teams streden met elkaar om de grote wisselbeker, die voor de derde achtereenvolgende keer in handen kwam van Boele & van Eesteren en die dit team dus definitief mee naar huis mocht nemen.

De uitreiking vond plaats onder luid tromgeroffel van Phoenix Percussie uit Wateringen. Burgemeester van der Tak sprak lovende woorden voor alle deelnemers, de bedrijven en de organisatie. Gezien het enorme bedrag hadden de bedrijven een enorme inzet getoond bij het verzamelen van de sponsorgelden. Ook hier wilden ze duidelijk niet voor elkaar onder doen.

De drijvende kracht van het hoofdproject, ‘Leren van de besten’ is ook gebaseerd op competitie. De bevolking van 12 dorpen in Challabamba (Peru) verbetert haar levensomstandigheden door deel te nemen aan ‘wedstrijden’ waarbij men geldprijzen kan winnen wanneer ze als familie of als dorp het beste uit de bus komen met verbeteringen op gebied van o.a. hygiëne (het bouwen van een toilet), woonomstandigheden, moestuin of verbeterde vee-accomodaties. Dit competitie element weet de plaatselijke bevolking zodanig te stimuleren dat van de bijna 500 deelnemende families er ruim 400 waren die hun kookplaats in huis verbeterden door deze te voorzien van een schoorsteen. 61 families begonnen een forellenkwekerij, ruim 200 families bouwden een eigen toilet en 323 families verbeterden hun moestuin, waardoor ze gevarieerder kunnen eten.

De dorpsbewoners leren van elkaar en gaan kijken hoe de ‘besten’ het doen. Daartoe worden er ook uitwisselingen georganiseerd, waarbij een delegatie van het dorp op ‘studiereis’ kan. Zo wordt de boeren door collega-boeren uitgelegd welke eenvoudige maatregelen volstaan om de productie van hun kleinvee te verbeteren.

De ervaring leert dat na drie tot vier jaar de bevolking in staat is om op eigen kracht het beheer en gebruik van haar hulpbronnen en de kwaliteit van het leven verder te verbeteren.

Meer informatie over dit project kunt u vinden op

www.stichtinglerenvanelkaar.nl