Jubileumactie voor varend monument

D 1600- RC Rotterdam-Botlek heeft in het kader van het 45 jarig bestaan € 33.250 bij elkaar gebracht voor het in de vaart houden van het varende monument ‘de Fram’.

‘De Fram’ is in 1901 gebouwd als de ‘Heen en Weer III’ in opdracht van de gemeente Rotterdam. Het schip heeft tot 1968 dienst gedaan als één van de zestien veerboten en vijf wagenveren waarmee de gemeente Rotterdam de oeververbindingen tussen Rotterdam-Zuid en Rotterdam-Noord onderhield.

Het schip doet sinds de jaren ’80 dienst als varend clubhuis voor de Scoutingvereniging Fridtjof-Nansen Groep 12. De Fridtjof-Nansen Groep 12 is een waterwerkgroep voor de jeugd in de leeftijd van 5 t/m 23 jaar. Zij ontplooit haar activiteiten in de regio Albrandswaard, Rotterdam-Zuid en Barendrecht, daar waar ook de Rotaryclub actief is. Alle activiteiten van de Scoutingvereniging staan in relatie met het water en ‘de Fram’ speelt hierin een belangrijke rol. Het onderhoud van het, inmiddels 106 jaar oude, monumentale schip vergt echter veel inspanningen en geld. Het schip moet in onberispelijke technische staat zijn en voldoen aan scherpe regelgeving. Daarom ondergaat ‘de Fram’ vijfjaarlijks dubbele keuringen op het water en op de helling.

Schipper Maurice Hamm van de Fram is zeer blij met dit grote bedrag. “Dit stelt ons in staat om de Fram weer een aantal jaren in de vaart te houden”. Annemiek Blokker en Daan de Jager , voorzitters van de club zijn aangenaam verrast door de gulle giften van particulieren en het bedrijfsleven, en geven aan dat het succes van de actie een gouden rand geeft aan het jubileumjaar.