Bijzonder boek, bijzonder project

15 + 15 is meer dan de optelsom van een gedeelde ervaring. Het is een verslag van een ontmoeting tussen culturen: een willekeurige 15 jarige jongen uit Nederland ontmoet leeftijdsgenoten in Mexico; kinderen met een heel ander leven. Op een vuilnisbelt of in een weeshuis. En wat is dan geluk? Een verrassende zoektocht naar universele begrippen als hoop, trots, verlangen, intimiteit, vertrouwen en waardigheid.

In november 2006 reisden een aantal leden van de RC Nieuwerkerk aan den IJssel naar Miacatlan Mexico om met eigen ogen de situatie van de wees- en vuilnisbeltkinderen te aanschouwen. De club doneert al een aantal jaren geld voor het jaarsalaris van een leerkracht aldaar. Dit project wordt sinds twee jaar gedeeld door het Nieuwerkerkse Thorbecke Voortgezet Onderwijs en het bijzondere was dat een VMBO-leerling van deze school ook aan de reis deelnam. TVO en RC Nieuwerkerk gaan actief door met het initiëren van projecten om geld in te zamelen voor de onderwijsmogelijkheden van de kansarme kinderen in Mexico en onderhouden een stevige band met het weeshuis.

Agnes den Hartogh (lid RC Nieuwerkerk aan den IJssel) maakte een boekwerk van deze bijzondere reis. Een verrassend en kleurrijk geheel, vol prachtige foto’s, collages en illustraties. Het boek is niet slechts bedoeld om te lezen, maar ook om te kijken en te voelen; beschouw het als een magazine vol onverwachte eyeopeners, ontroerende anekdotes, originele vergelijkingen en beschouwingen. Soms een traan, soms kippenvel. Maar ook ontnuchterend humoristisch. “Het boek deelt flinke klappen uit aan degene die ze wil voelen. Om daarna weer even met beide benen op de grond te worden gezet.”

De opbrengsten van de verkoop van het boek worden besteed aan onderwijsmiddelen voor het weeshuis in Miacatlan Mexico. In oktober 2008 gaat Agnes den Hartogh met een aantal leden van RC Nieuwerkerk aan den IJssel en leerlingen TVO terug naar Mexico om de leermiddelen persoonlijk te brengen.

Het boek is in een oplage van 2500 stuks in een tweetalige uitvoering (Nl/Eng) verschenen en het kost € 20,- Het is te bestellen via de uitgever Cadena Foundation op de website www.cadenafoundation.nl. Deze website toont eveneens diverse pagina’s uit het boek en achtergrondinformatie over het omvangrijke project.