"Veel leuker dan in de klas" BMX-evenement voor basisscholen

logo_ri_transpRotaryclub Zevenaar

‘Veel leuker dan in de klas’

Zevenaar, 23 september 2021

Zo’n 250 leerlingen van basisscholen in de gemeente Zevenaar hebben donderdag 23 en vrijdag 24 september kennisgemaakt met de BMX-sport. Op het terrein van Toyota Bloemberg waren voor deze speciale gelegenheid echte BMX-banen aangelegd. BMX’er Jelle van Gorkom opende het evenement en onze Rotarians hielpen een handje mee.

Afbeelding met lucht, fiets, buiten, persoon

Automatisch gegenereerde beschrijving

Afbeelding met lucht, weg, asfalt

Jeugd kennis laten maken

“Ik heb alleen maar enthousiaste kinderen gezien”, zegt Carlo Bloemberg die vanuit zijn autobedrijf het initiatief nam voor het evenement. Twee dagen lang konden basisschoolleerlingen zich uitleven op de BMX-baan. “Ons doel was om kinderen bekend te maken met sporten die anders zijn. BMX is zo’n nieuwere sport, met bovendien succesvolle Nederlandse sporters. Het was mooi om de jeugd met die sport en de sporters kennis te laten maken.”

Ieder uur een andere school

De leden van Rotary Zevenaar hielpen mee waar ze konden. Al vanaf de organisatie. “Welke reacties we zoal kregen? De meest gehoorde was toch wel ‘dit is veel leuker dan in de klas’”, laat een van de ‘helpers’ weten. In totaal kwamen zeven scholen uit de gemeente Zevenaar met hun leerlingen op het evenement af. Ieder uur van de dag (tot einde schooltijd) waren de banen, die overigens waren gebouwd door Pumptrack, voor een andere school. En aan het einde van het uur kregen de leerlingen fruit, dat werd aangeboden door Lex Hendriks. “De bananen en appels gingen er na zo’n uurtje wel in!”, aldus de organisatie.

Afbeelding met tafel

Automatisch gegenereerde beschrijving

Afbeelding met tekst, buiten, persoon

Automatisch gegenereerde beschrijving

De jongen van de ketting

Op de donderdag trapte Jelle van Gorkom, een van de bekendste BMX’ers van ons land, het evenement af. Die avond was hij ook te gast op de Rotary-clubavond. Niet alleen werd hij in zijn loopbaan Europees en Nederlands Kampioen, óók sleepte hij de zilveren plak in de wacht tijdens de Olympische Spelen van 2016. Het verhaal van deze topsporter bestaat uit grote hoogtepunten en diepe dalen. Tweemaal raakte hij in coma, hij werd bekend als ‘de jongen van val met de ketting’, maar hij ging de strijd aan en kwam er weer bovenop. Tijdens de clubavond vertelde hij erover.

Vreemde gewaarwording

“Dat eerste ongeluk was een typisch BMX-ongeluk. Ik werd in de lucht aangereden door een andere BMX’er en raakte in coma. Vier maanden voor de Olympische Spelen van Londen.” Jelle kwam uit de coma en revalideerde net op tijd om toch mee te doen aan de Spelen. “Het eindigde in een teleurstelling, ik was toen nog lang niet 100 procent terug. Mijn nieuwe doel werden de Spelen in Rio de Janeiro.” Daar won hij de zilveren plak. “Als je de streep passeert, wordt alles ineens anders. Zo’n vreemde gewaarwording. 2016 Was een heel mooi jaar, 2017 was daarvan de naslag. Dat jaar wil ik zo snel mogelijk weer vergeten. 2018 Zou het allemaal weer goed gaan, was het plan.”

Afbeelding met lucht, buiten, grond, sport

Automatisch gegenereerde beschrijving

Afbeelding met lucht, weg, buiten

Sportmentaliteit

Maar in januari van dat jaar volgde het tweede ongeluk. Aan het einde van de training ging hij nog één keer met volle vaart de startheuvel af. Dat de veiligheidsketting onderaan de helling niet was weggehaald, merkte hij te laat en het ongeluk was al gebeurd. Hij raakte opnieuw in coma, kwam daar na twee weken weer uit, met als toekomstperspectief een leven als kasplantje. Dat wilde Jelle niet. “Dat is vast mijn sportmentaliteit”, vertelt hij. Hij verbleef negen weken in het Radboud UMC, daarna zeven maanden in revalidatiecentrum Klimmendaal. Hij ging ook naar Amerika en Antwerpen voor revalidatie. Hoewel hij officieel is uitbehandeld, zet hij nog steeds door. “Ook dat komt misschien wel door mijn achtergrond als topsporter. Ik wil mezelf blijven revalideren en ontwikkelen.”

Documentaire, boek en foundation

Jelle vertelt over de revalidatieperiode (‘die was zeker niet altijd gemakkelijk’) en zijn plannen voor de toekomst. Zo gaat binnenkort de documentaire over zijn leven ‘Accepteren en doorgaan’ in première. Hij vertelt ook over zijn ambitie om de jeugd te bewegen de sport te gaan beoefenen. Zijn doel is om een centrum te openen voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel die zijn uitbehandeld. De opbrengst van de film en zijn boek, dat inmiddels is verschenen, gaat naar dat doel.

Afbeelding met lucht, buiten

Automatisch gegenereerde beschrijving

Afbeelding met lucht, buiten, weg, persoon

Automatisch gegenereerde beschrijving

Na afloop van de Rotary-avond is iedereen enthousiast. “Super-geslaagd”, is het geluid. En de organisatie zegt: “De kinderen zijn enthousiast, de ouders zijn enthousiast, de leerkrachten zijn enthousiast. Wat wil je dan nog meer?!”

Foto’s Jules v/d Akker en Tom Berendsen