Tulpenbollen aangeboden voor End Polio Now

Rotaryclub Zevenaar

Actie End Polio Now van Rotary Clubs

Zevenaar, 26 oktober 2019

Op 24 oktober was het “Wereld Polio Dag”. Elf Rotary Clubs van Regio II van het district 1560 (Arnhem en omgeving) hebben op die dag symbolisch 2500 tulpenbollen per club aangeboden aan de Commissaris van de Koning van Gelderland en burgemeesters of plaatvervangers van hun eigen gemeente.

Tulpenbollen aangeboden

Door het aanbieden van de tulpenbollen doneren de clubs € 25.000 voor de actie End Polio Now om te helpen de ziekte polio uit te roeien in de wereld. Vanuit de Bill & Melinda Gates Foundation, waarmee Rotary al 10 jaar samenwerkt, wordt dit bedrag nog bijna verdrievoudigd.

Deelnemende Rotary Clubs zijn: Arnhem Centrum, Arnhem Huissen, Arnhem IJssel, Arnhem Oost, Arnhem Rijn, Brummen, Duiven, Rheden-Rozendaal, Rozendaal-Veluwezoom, Zevenaar en Eerbeek-Zutphen.

De symbolische overhandiging van een cheque van 25.000 euro aan de commissaris van de Koning, John Berends, vond op 24 oktober plaats in het Huis der Provincie aan de Markt te Arnhem. Op de foto biedt Erick Leferink (rechts), voorzitter van Rotary Zevenaar, symbolisch een doos tulpenbollen aan burgemeester Lucien van Riswijk van de gemeente Zevenaar aan. De 2500 tulpenbollen worden gepoot aan de Doesburgseweg, zodat het er hier in de lente van 2020 fleurig uit zal zien!

Actie End Polio Now

Rotary International voert al sinds 1979 strijd om polio de wereld uit te helpen. In 1988 lanceerden we samen met de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) het “Global Polio Eradication Initiative”. Sinds 2009 werkt Rotary samen met de Bill and Melinda Gates Foundation.

Door de succesvolle Rotarycampagne End Polio Now zijn al meer dan twee miljard kinderen in 122 landen geïmmuniseerd. De ziekte is voor 99 procent uitgebannen, die laatste procent vraagt om nog een extra inspanning. Sinds 2005 neemt een wisselende groep Rotarians deel aan de National Immunization Days in landen als India en Pakistan. Alle kinderen van nul tot vijf jaar worden gevaccineerd tegen polio en ook van deur tot deur bezocht om geen kind te missen.

Op dit moment zijn er nog slechts twee landen, waar enkele tientallen gevallen van polio zijn. De rest van de wereld is inmiddels poliovrij.

Meer informatie over de actie End Polio Now: https://www.endpolio.org/