Internationale vrouwendag voor Didamse statusdames

logo_ri_transpRotaryclub Zevenaar

Internationale Vrouwendag voor Didamse ‘statusdames’

Zevenaar, 8 maart 2019

Internationale Vrouwendag is vrijdag 8 maart in Didam niet zomaar voorbij gegaan. De dames van Rotaryclub Zevenaar hadden samen met Didamse dames in het schoolgebouw van De Ziep voor een feestelijke avond gezorgd. Hun gasten waren vrouwen van niet-Nederlandse komaf die in Didam wonen. De avond werd een succes.

Elkaar leren kennen

Gerechten uit de hele wereld prijkten in het sfeervolle restaurant van De Ziep. Meegebracht door zowel de Nederlandse dames als hun internationale gasten. De Ziep stelde speciaal voor de viering van Internationale Vrouwendag de locatie beschikbaar. “Ons doel is ook om meer met elkaar in gesprek te komen. Elkaar leren kennen”, zegt Thea Pierik die al vier jaar deze avond organiseert. Dit doet zij onder meer met de hulp van Welcom. Pierik: “Wij weten niet alle dames te wonen, bij Welcom zijn ze vaak wel bekend. Dus zijn de meesten via Welcom uitgenodigd.”

Van samen eten tot samen dansen

Het ‘nieuwtje’ over de feestelijke avond in De Ziep ging dit jaar ook zonder de uitnodiging als een lopend vuurtje rond. De dames kwamen uit bijvoorbeeld Syrië en Eritrea. En ook uit Irak, Irakees Koerdistan en Marokko. Zij namen ook andere dames mee. En ook Nederlandse dames uit Didam hoorden van de uitnodiging. “Een aantal van hen helpt deze internationale dames met bijvoorbeeld hun taal. Het mooie is dat echt niet iedereen elkaar kent. Maar op zo’n avond verandert dat”, zegt Pierik. Zo werd er afgelopen vrijdag niet alleen gegeten, ook gingen in De Ziep de stoelen aan de kant en werd er volop gedanst. Pierik: “Het was geslaagd. Volgend jaar ons eerst lustrum!”