"Speeddaten met professionals" voor HAVO- en VWO-leerlingen geslaagd !

Rotary Zevenaar

.

“SPEEDDATEN MET PROFESSIONALS” VOOR VMBO- en HAVO/VWO-LEERLINGEN GESLAAGD!

Zevenaar, 4 maart 2024

Hoe ziet de werkdag van een politieagent eruit, wat is er zo leuk aan het werk van een archeoloog en welke vakken passen bij het beroep van een theaterdirecteur? Ruim vierhonderd HAVO- en VWO-leerlingen kregen donderdag 29 februari in het Van der Valk hotel in Duiven de kans om kennis te maken met professionals van hun favoriete beroep. Ruim een week eerder, op dinsdag 21 februari, werd een soortgelijke avond georganiseerd voor VMBO-leerlingen in de Turmac-Cultuurhal.

Achtste editie van speeddaten

De avond in het Van der Valk Hotel voor HAVO- en VWO-leerlingen was de achtste editie van dit jaarlijkse beroepskeuze-evenement. De organisatie van de avond lag in handen van de decanen van het Candea College, Liemers College, Beekdal Lyceum, Stedelijk Gymnasium Arnhem, Lorentz Lyceum en Olympuscollege en de Rotaryclubs van Zevenaar, Duiven en Arnhem-IJssel. Veel professionals zijn leden van onze clubs, de anderen komen uit hun netwerken. Dit keer was er een recordaantal van maar liefst 105 beroepen aanwezig. Er viel dus voor de leerlingen veel te kiezen!

Toekomst van de leerlingen

De verschillende beroepen waren in de zaal gegroepeerd in clusters van beroepen die aan elkaar verwant zijn. Een geheel nieuwe cluster van beroepen was “Duurzaamheid en klimaat”. Dit is een goede ontwikkeling, want het gaat immers om de toekomst van de huidige jeugd. Op de avond waren leerlingen vanaf de derde klassen HAVO en VWO afgekomen. Leerlingen zijn al vroeg bezig met hun toekomst!