Rotary Zevenaar doneert voor IC-dakterras

logo_ri_transpRotaryclub Zevenaar

Rotary Zevenaar doneert voor IC-dakterras

Zevenaar, 15 december 2020

Hoe mooi is het als patiënten op de Intensive Care (IC) ook in de buitenlucht kunnen zijn? Ziekenhuis Rijnstate heeft de grote wens om speciaal voor deze patiënten een dakterras te realiseren. Voor de aanleg is externe financiering nodig. De leden van Rotary Zevenaar hebben hiervoor 1.500 euro gedoneerd.

Sparen voor goede doelen

Tijdens de eerste coronagolf hebben onze leden minder uitgegeven dan normaal en besloten om de bespaarde bedragen bij elkaar te leggen om aan goede doelen te besteden. Aan de ene kant voor doelen die verband houden met de corona-pandemie, maar ook voor andere goede doelen. “Het project voor een IC-terras bij het Rijnstate Ziekenhuis past perfect bij dit doel”, vertelt Winnie Alwicher die namens de Rotaryclub en als oud-werknemer van Rijnstate op 4 december in Arnhem de cheque mocht uitreiken aan Michiel Blans, intensivist op de IC-afdeling van het ziekenhuis. Met een bijdrage van 500 euro van een anonieme donateur ging het om een totaalbedrag 1.500 euro.

Overhandiging van de cheque door Winnie Alwicher aan Michiel Blans, geheel volgens de corona-regels.

Niet uit regulier budget

De realisatie van het dakterras bij de IC-afdeling is een project van het Rijnstate Vriendenfonds. “Het is niet mogelijk om het dakterras vanuit de reguliere ziekenhuisbudgetten te betalen”, vertelt Mariska Kiewiet de Jonge, die namens het Rijnstate Vriendenfonds ook bij de overhandiging aanwezig was. “Daarom zijn wij heel blij met donaties van particulieren en organisaties zoals de Rotary.”

IC-afdeling in de buitenlucht

Het dakterras wordt een verlengstuk van de IC-afdeling. Patiënten die wakker zijn en in een stabiele toestand verkeren, kunnen bij mooi weer een kwartier tot een half uur buiten liggen. Het terras biedt plek voor maximaal twee patiënten, met beademing en al. Het doel is om de patiënten van de IC-afdeling, maar óók van de medium care afdeling op deze manier een prettiger verblijf te bieden.

Uitzicht op de plek waar het dakterras moet komen.

Oók een liftbrug en huiskamer

De bedoeling is ook dat er een speciale liftbrug komt om patiënten van en naar het dakterras te vervoeren. Op het terras komen verder voorzieningen voor maximaal drie familieleden en een verpleegkundige. Daarnaast is het plan om grenzend aan het dakterras een huiskamer te realiseren waar patiënten ook in een andere omgeving hun bezoek kunnen ontvangen.

Website Vriendenfonds Rijnstate

Kijk voor meer informatie over het project en de mogelijkheid tot (extra) donaties op