Succesvolle 1e Liever de Liemers Fietsronde

logo_ri_transpRotaryclub Zevenaar

Eerste Liever de Liemers Fietsronde geslaagd evenement

Zevenaar, 30 september 2018

Met zo’n 200 deelnemers is de eerste editie van de Liever de Liemers Fietsronde op zondag 30 september een succes geworden. “We hebben een waardig opvolger gevonden van de Liever de Liemers Cultuurprijs”, aldus de organisatie die al plannen maakt voor de tweede editie, op zondag 29 september 2019.

Nieuw evenement

Tien jaar lang organiseerde Rotary Zevenaar de Liever de Liemers Cultuurprijs. Talent uit de Liemers kreeg op het podium van het Musiater de kans om het beste van zichzelf te laten zien. Met de opbrengst van de kaartverkoop en met de bijdragen van sponsoren steunde de Rotaryclub goede doelen in de regio. “Dat wilden we met een nieuw evenement vasthouden. Plus we wilden ditmaal een evenement dat voor een breed publiek aantrekkelijk is”, laat de organisatie achter de Liever de Liemers Fietsronde weten. Zondag 30 september vond de eerste editie plaats. Vanuit zowel het Horsterpark in Duiven als ’t Centrum in Babberich kon er worden gestart.

Start met ontbijt voor sympathisanten

Verrassend vertier

Liefhebbers konden een route van 40 kilometer fietsen of een kortere variant van zo’n 20 kilometer. Onderweg zorgden muziekformaties voor verrassend vertier. “Prachtige route”, “een heerlijke dag uit” en “wat een gelukt met het weer”, klonk het regelmatig bij de rustpunten. Zo laat een van de deelnemers weten: “Wij komen uit deze omgeving en fietsen regelmatig. Maar vandaag komen we op plekken waar we nog niet eerder zijn geweest.” Bij enkele bezienswaardigheden – die overigens allemaal werden toegelicht op de routekaart – werd er uitleg gegeven. Zoals een rondleiding bij De Schans bij Westervoort en het verhaal van het verdwenen Romeinse fort in de Bijland. Inclusief echte Romeinen.

Rotarians staan paraat bij de startpunten en voor hulp onderweg

Eindeloos Musiceren

De opbrengst van de Liever de Liemers Fietsronde gaat dit jaar naar het project ‘Eindeloos Musiceren’. Dit project zet muziek in om naasten weer even contact te laten hebben met iemand met Alzheimer. “Met de opbrengst kunnen we materialen aanschaffen, zoals iPods, mp3-spelers en bijvoorbeeld Spotify-abonnementen. Ook wordt het mogelijk om vrijwilligers op te leiden”, vertelt Anita die via haar werk bij de Liemerije dagelijks in aanraking komt met dementie. Samen met twee ‘project-collega’s’ is zij bij de Liever de Liemers Fietsronde om toelichting te geven. “Wij bieden met dit project een stukje kwaliteit van leven, terwijl je het bij Alzheimer vaak hebt over het weggaan van kwaliteit van leven. Met iedere bijdrage zijn we enorm blij. Muziek is het laatste wat weggaat uit de hersenen. Alzheimer maakt al je hersenen kapot, maar via muziek kunnen mensen weer even contact hebben met hun dierbare. Maar ook: muziek maakt vrolijk.”

Romeinen en massage onderweg, naast veel bezienswaardigheden

Volgend jaar

Het definitieve sponsorbedrag voor het project Eindeloos Musiceren maakt Rotary Zevenaar binnenkort bekend, als alle bijdragen – ook van de sympathisanten van de nieuwe fietsronde – binnen zijn. In 2019 organiseert Rotary Zevenaar opnieuw de Liever de Liemers Fietsronde. De datum is vooralsnog 29 september 2019.