Cheque Liever de Liemers Fietsronde voor Eindeloos Musiceren

logo_ri_transpRotaryclub Zevenaar

Liever de Liemers Fietsronde levert 10.703 euro op voor Eindeloos Musiceren

Zevenaar, 6 februari 2019

Met een mooi bedrag van 10.703 euro werd Ignar Rip van Eindeloos Musiceren afgelopen week verrast. Het bedrag is de opbrengst van de Liever de Liemers Fietsronde van Rotary Zevenaar. Met de opbrengst wil de Rotaryclub het project ‘een boost’ geven.

‘Wat een bedrag’

Zo’n tweehonderd liefhebbers fietsten afgelopen september mee met de Liever de Liemers Fietsronde. De tocht was de eerste editie van een nieuw evenement. “Want we gaan er absoluut mee door”, zegt Henk Vellekoop, voorzitter van Rotary Zevenaar. Voor de uitreiking van de cheque was hij naar de Volksuniversiteit Zevenaar gekomen, waar de basistraining van het project Eindeloos Musiceren op het punt stond te beginnen. Maar voor deze onderbreking maakten Ignar Rip en de cursisten graag tijd. “Wat een bedrag”, was de reactie van de drijvende kracht achter het project Eindeloos Musiceren. “Daar kunnen we heel wat mee doen.”

Henk Vellekoop en Lilianne Leenders van Rotary Zevenaar overhandigen de cheque aan Ignar Rip (midden) voor het project Eindeloos Musiceren.

Vrijwilligers opleiden

En dat was ook de bedoeling. Het project is erop gericht muziek toegankelijk te maken voor kwetsbare ouderen, met name mensen met dementie. Met de opbrengst kunnen onder andere vrijwilligers worden opgeleid, zodat zij deze mensen kunnen begeleiden bij het terug horen van muziek uit hun jeugd. Ook abonnementen op iTunes en bijvoorbeeld iPods kunnen met de sponsoropbrengst worden gekocht. “Inmiddels is bewezen dat muziek een gunstig effect heeft op de mentale gezondheid van de dementerenden zelf. Maar ook goed is voor hun omgeving; zij krijgen voor heel even hun ‘oude’ dierbare weer terug in het nu”, liet Henk Vellekoop bij de overhandiging weten.

Fietsronde 2019

De Liever de Liemers Fietsronde is de opvolger van de Liever de Liemers Cultuurprijs, waarbij tien jaar lang talent uit de Liemers de kans kreeg ‘het grote podium’ te bestijgen. Vellekoop: “De fietsronde is een totaal ander concept, maar met dezelfde gedachte. We willen het beste uit de Liemers naar boven halen.” Fundraising is en blijft een belangrijk onderdeel van het concept. “We willen iets doen voor kwetsbare mensen in de regio. Daarom hebben we dit jaar gekozen voor Eindeloos Musiceren als goed doel”, aldus Vellekoop. De fietsronde zelf bracht 10.000 euro op. De resterende 703 euro komt van het oudste lid van de Rotaryclub, die de opbrengst van zijn verjaardagsconcert sponsorde.

De volgende Liever de Liemers Fietsronde staat gepland op 29 september 2019.