Mondkapjes-actie voor Malawi

logo_ri_transpRotaryclub Zevenaar

Dankzij samenwerking van vier Rotaryclubs gingen er 8.000 mondkapjes naar Malawi

Zevenaar, 9 november 2020

Corona houdt niet alleen de gezondheidszorg in Europa bezig, ook in Afrika wordt er geworsteld met Covid-19. Met een mooi bedrag van 7.500 euro leverden vier Rotaryclubs in onze regio, waaronder Rotary Zevenaar, een bijdrage aan het omgaan met de problemen in Malawi.

Hulpvraag uit Malawi

Via Rotaryclub Arnhem-Huissen ontvingen we een hulpvraag van de gezamenlijke Rotary Clubs in Malawi. De clubs in en rond Arnhem konden en wilden niet wegkijken van de immense problemen die arme landen in Zuidelijk Afrika hadden als gevolg van het Covid-19 virus. Een lockdown was daar geen optie, omdat de mensen er simpelweg op uit moeten om te werken om te kunnen eten. Daarom was er grote behoefte aan mondkapjes.

Samenwerking Rotaryclubs in regio Arnhem

De oproep uit Malawi kwam van inkomend voorzitter Eveline Brindisi van Dam (Rotaryclub Lilongwe-Lingadzi), die namens zes lokale clubs optrad. Zij is een Nederlandse, die in Breda aan de NHTV heeft gestudeerd. Inkomend voorzitter Harpert Wouters (Rotaryclub Arnhem-IJssel) pakte de handschoen op Via mail, telefoon en Whats-app kreeg het project vorm. “Wij wilden snel hulp verlenen en hebben daarom gekozen voor een District Grant. In dit project hebben de Rotaryclubs Arnhem Huissen, Arnhem IJssel, Rheden Rozendaal en Zevenaar samengewerkt. Ook waren er donaties van individuele Rotarians. Uiteindelijk kwam inclusief de District Grant € 7.500 beschikbaar voor 8.000 mondkapjes, waarvan 2.000 medische kapjes.” Bij de logistiek van het transport werd ondersteuning verkregen van Hulptroepen.nu en DHL.