Ruim 300 leerlingen speeddaten met professionals

.

Ruim 300 leerlingen speeddaten met professionals

Zevenaar, 24 maart 2022

Hoe ziet de werkdag van een politieagent eruit, wat is er zo leuk aan het werk van een archeoloog en welke vakken passen bij het beroep van een theaterdirecteur? Ruim driehonderd leerlingen kregen donderdag 24 maart in het Van der Valk hotel in Duiven de kans om kennis te maken met professionals van hun favoriete beroep.

‘Dit beroep wil ik echt graag doen’

“Communicatie lijkt mij wel wat, maar waar kom je dan precies te werken”, vraagt een leerling van het Candea College. Haar vriendin zit op het Liemers College en vindt het lastig om een vervolgopleiding te kiezen. Het tweetal zit in het examenjaar. “Voor 1 mei moeten we ons bij een opleiding hebben ingeschreven. Het lastige is dat bijna alle open dagen online zijn geweest, dan krijg je toch geen echt goed beeld van een studie”, verzuchten ze. Ze hopen tijdens de speeddateavond zo veel mogelijk te horen over de beroepen die ze wel wat lijken.

Van fysiotherapeut tot interieurontwerper; ze waren er allemaal. Leerlingen van middelbare scholen in de regio kregen donderdag de kans om kennis te maken met professionals van maar liefst 79 verschillende beroepen.

Bijna 80 beroepen

De organisatie van de avond ligt in handen van de decanen van het Candea College, Liemers College, Beekdal Lyceum, Stedelijk Gymnasium Arnhem en Lorentz Lyceum en de Rotaryclubs van Zevenaar, Duiven en Arnhem-IJssel. De Rotaryclubs leveren met elkaar de professionals. Maar liefst 79 verschillende beroepen zijn vertegenwoordigd. Lilianne Leenders van Rotary Zevenaar zegt: “Veel professionals zijn leden van onze clubs, de anderen komen uit onze netwerken. Vooraf hebben de decanen van de scholen de interesses van de leerlingen geïnventariseerd, daarna zijn wij op zoek gegaan.”

Wachtrij

Het organisatiecomité heet de leerlingen welkom en wijst ze de weg. “Sommige leerlingen hebben een lijst met vragen en beroepen bij zich, weer anderen willen zich vooral laten leiden door het verhaal van de professional”, zegt een van de decanen, terwijl ze een leerling en zijn vader naar de juiste ‘speeddatetafel’ leidt. Bij sommige professionals staat zelfs een wachtrij. Vooral de zogenaamde geüniformeerde beroepen blijken populair. Voor deze beroepen is een aparte ruimte ingericht. Politieagenten, een piloot, defensiemedewerkers; ze zijn er allemaal. Roy heeft na het gesprek met een agent zijn keuze gemaakt. “Dit beroep wil ik echt graag doen.” Ietwat teleurgesteld zegt hij: “Ik zit pas in de derde, dus jammer genoeg moet ik nog een paar jaar wachten voordat ik naar de politieacademie kan. Het mooie is wel dat ik nu weet welk profiel het beste bij die opleiding past.”

Het organisatiecomité.

Ontdekkingstocht

Na drie uur speeddaten zit het voor de professionals erop. “We hebben allemaal het leukste beroep van de wereld, dus hoe leuk is het om daarover te mogen vertellen aan leerlingen die echt geïnteresseerd zijn. Ik hoop dat we de leerlingen hebben geholpen op hun ontdekkingstocht”, zegt Frieda Tax, een van de professionals. Mede-professionals beamen de reactie en de organisatie is tevreden. Nicole Lieve van Rotary Duiven: “Het is zo fijn dat we dit na een jaar afwezigheid weer hebben kunnen doen. Als het aan ons ligt, doen we dit volgend jaar weer.”