Bezoek Gouverneur

Gouverneur bezoekt Rotary Lelystad-Batavia
‘100 jarige Rotary gaat mee met de tijd’

Gouverneur Louwrens Hacquebord luidde afgelopen week het nieuwe Rotary Seizoen in bij Rotaryclub Lelystad-Batavia. Hij verruilde zijn fascinatie voor de Noord- en Zuidpool, waar hij jarenlang onderzoek deed, voor Rotary. ‘Dat lijkt misschien onlogisch, maar beiden zijn van grote impact op de wereld en zelfs op Antarctica bestaat er een Rotaryclub!’’
Het belooft een bijzonder jaar te worden: in 2017 bestaat de Rotary Foundation 100 jaar. Rotary is een wereldwijde organisatie van betekenis met 1,2 miljoen leden en 35.000 clubs in meer dan 200 landen. Dit wereldwijde netwerk zet zich al 100 jaar in met financiele middelen en vrijwillige inzet voor o.a. vrede en conflictbeheersing , preventie en behandeling van ziekten, schoon drinkwater en sanitatie, gezondheid van moeder en kind, basisonderwijs en alfabetisering. Mede door de inzet van Rotary zijn de pokken de wereld uit geholpen en is het aantal polio gevallen terug gebracht van 350.000 in 1988 naar 74 anno nu. De Gouverneur deed een pleidooi om in dit jubileumjaar óók Polio definitief de wereld uit te helpen. Rotary Lelystad-Batavia doet dan ook van harte mee aan de Tulpenactie End Polio Now!, aldus voorzitter Akke Wiersma.
Ook vroeg de Gouverneur aandacht voor de diverse uitwisselingsprogramma’s voor de jeugd. Een onderwerp waar beide Rotaryclubs in Lelystad actief in zijn. “Het is bijzonder deel uit te maken van dit wereldwijde netwerk en belangrijk dat ons ledenaantal groeit, aldus Wiersma. ‘Gelukkig gaat Rotary mee met de tijd en is het allang niet meer zo’n stijve bedoening, als ook ik destijds dacht’. Rotaryclub Lelystad-Batavia loopt hierin voorop. De sfeer is ongedwongen en er worden met enige regelmaat Open Avonden gehouden. Geïnteresseerden zijn van harte welkom op de eerstvolgende open avond op 25 oktober.