Groot Vlaardings Kinder Dictee

PERSBERICHT

Vlaardingen, 25 mei 2021

Vlaardings kinderdictee als finale van het schooljaar

Veertig kinderen van diverse basisscholen uit Vlaardingen doen mee aan de uitgestelde finale van het Vlaardings Kinderdictee. Burgemeester Bas Eenhoorn leest het dictee voor en de winnaars winnen geldprijzen voor een goed kinderdoel, dat zij zelf mogen uitkiezen. De finale wordt gehouden op 30 juni as. in de Stadsgehoorzaal in Vlaardingen. De voorrondes zijn al in 2020 gehouden en per klas zijn de twee beste leerlingen genomineerd.

Rotaryclub Vlaardingen organiseert elk jaar zowel het Groot Vlaardings Dictee als het Vlaardings Kinderdictee. Het kinderdictee wordt gefinancierd door sponsoren en fondsen. Het grote dictee is een fondsenwervingsactie. De opbrengsten komen van sponsoren en deelnemers. Rotaryclub Vlaardingen heeft zich voor drie jaar verbonden aan de bestrijding van de laaggeletterdheid in onze stad. Dat doet de club in samenwerking met het Bondgenootschap Basisvaardigheden Vlaardingen en de stichting Lezen en Schrijven.

In Vlaardingen wonen 15.000 mensen die onvoldoende kunnen lezen en schrijven. Dit leidt tot veel sociale en maatschappelijke problemen. Mensen raken bijvoorbeeld tot twee keer sneller in de bijstand, hebben meer moeite met het vinden van een baan en leven ongezonder. Kinderen met ouders uit deze groep presteren vaak minder goed op school.

Meer informatie: www.grootvlaardingsdictee.nl

Nadere informatie over het dictee:

Bram Driessen – 06 53148403

Sjaak van ’t Wout – 0651559351

www.rotaryvlaardingen.nl

info@rotaryvlaardingen.nl

Wie wint het volgende Groot Vlaardings Kinderdictee?

Elk jaar organiseert Rotaryclub Vlaardingen voor de de finale van het Groot Vlaardings Kinderdictee.

Onze droom is dat álle leerlingen van groep 7 en 8 van de Vlaardingse basisscholen deelnemen en meespelen om de eer: Wie wint het Groot Vlaardings Kinderdictee?

Als groep zijn er geldprijzen te verdienen; te besteden aan een goed doel naar keuze!

Hoe kun je meedoen met jouw klas?

1.

De leerkrachten van de groepen 7 en 8 melden hun groep aan voor deelname aan het Groot Vlaardings Kinderdictee via de website https://grootvlaardingsdictee.nl/Kinderdictee

2.

In oktober nemen de leerkrachten van groep 7 en 8 in de klas een woorddictee af. Het dictee wordt door ons aangeleverd. Bezig zijn met taal is leuk en daar willen wij graag bij helpen.

3.

Van iedere klas worden twee winnaars afgevaardigd naar de grote finale van het Groot Vlaardings Kinderdictee in de Stadsgehoorzaal. De finalisten worden op ludieke wijze opgehaald van school.

Een geldbedrag voor jouw eigen goede doel

De nummers 1e, 2e en 3e van het Groot Vlaardings Kinderdictee gaan naar huis met de prijzen. Zij mogen een geldbedrag besteden aan een eigen gekozen goed 'kinderdoel'. Dit kan een project binnen de eigen school zijn of bijvoorbeeld een ander goed doel in de wijk.

Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Alles wordt georganiseerd door Rotaryclub Vlaardingen en de kosten en de prijzen worden samengebracht door lokale sponsors en donateurs.