Wandelen voor water: ruim 15.000 euro

300 leerlingen van 5 basisscholen

Opbrengst actie: 15.493 euro.

Wandelen voor Water van start

Met het geven van de eerste gastles is de actie Wandelen voor Water gestart. Leerlingen van groep 8 van de KBS De Hoeksteen kregen van Joke Wamsteeker van ZOA te horen wat het doel is van de actie en waarom deze zo noodzakelijk is. In totaal zo’n 300 leerlingen van diverse scholen lopen op 20 maart een afstand van ongeveer vijf kilometer, met op hun rug een tas met daarin zes liter water. Zo beleven zij aan den lijve de moeite die kinderen van hun eigen leeftijd moeten doen om aan het dagelijkse rantsoen water te komen.

Water is schaars

In Ethiopië, waar de opbrengst van deze actie voor is bestemd, is water schaars. Vaak zijn putten of pompen ver weg van de dorpen en lopen kinderen grote afstanden om water te halen voor het gezin. De tijd die daarmee gemoeid is kunnen ze niet in de schoolbanken zitten. En zonder onderwijs zijn de kansen op een goede toekomst minimaal.

Samen voor het goede doel

ZOA is een organisatie die daarin verandering wil brengen, o.a. met deze actie. Rotaryclub Vlaardingen pakte de handschoen op en maakte een aantal Vlaardingse scholen enthousiast. De scholen die hun deelname hebben toegezegd zijn, naast De Hoeksteen, CBS De Ark, basisschool Rehoboth, CBS Het Visnet en Kindcentrum Prins Willem Alexander.