190626-speechvoorzitter.docx

Beste Vrienden en vriendinnen,

Vanavond is voor mij een bijzondere avond:

jullie, de leden van Rotary Club Zoetermeer Zegwaart, hebben mij het vertrouwen gegeven om komend jaar jullie voorzitter te zijn.

Dat is niet niks, 52 weken lang word ik geacht sturing te geven aan onze club. Ik zal de mij opgedragen taak met verve vervullen.

Voordat ik daar verder op in ga, wil ik eerst het woord richten tot onze nu oud-voorzitter, voormalig voorzitter Gerhard Jansen, die onze club het afgelopen jaar heeft geleid naar waar wij nu met elkaar staan.

Gerhard, jij hebt in het afgelopen jaar onze club geleid in het 42e levensjaar van onze club en het eerste jaar na de lustrumviering. Ook in het afgelopen clubjaar hebben wij als club, niet in de laatste plaats dankzij jou, als onze voorzitter, weer een aantal mooie hoogtepunten meegemaakt.

IK WIL DAN IN HET BIJZONDER noemen, zonder andere activiteiten tekort te doen, de bezoeken aan het Staalduinse Bos, aan Tomato World, aan het Bentwoud, de ontvangst van het collectieve lidmaatschap van de Vereniging het Zuid-Hollandsch Landschap en de inleiding van de plaatsvervangend Wethouder (Paalvast) over wat de uitvoering van het klimaatverdrag betekent voor Zoetermeer;

EN DIT ALLES als oriëntatie op ons Programma duurzaamheid, dat wij gedurende het komende voorzitterschap gaan concretiseren met de ideeën die zijn ontwikkeld tijdens de Avonden, de avondjes van Zes.

OOK BEHOEFT vermelding:

(1) het begin dat jij gemaakt hebt met de heuse samenwerking met de Middagclub en de Geuzen, met als doel: Rotary Zoetermeer; en

(2) het oog en oor dat jij hebt gehad voor de verschillende ideeën die leven binnen de club, en dan heb je het toch over de belangen van een ieder, van ons allemaal.

IK WIL DAN OOK VRAGEN om een hartelijk applaus van alle aanwezigen, jullie allemaal voor onze voorzitter van het afgelopen Rotaryjaar.

Dierbare vrienden en vriendinnen,

Wij staan nu aan het begin van mijn voorzittersjaar. Onze club heeft zich de laatste jaren gevormd tot een warmbloedige hechte gemeenschap die tot grote dingen in staat is. Dat moeten en kunnen we ook zo zien te houden, ondanks het jammerlijk vertrek van een substantieel aantal leden naar de Past. In ieder geval zijn heel recent twee nieuwe leden toegetreden, Hilko en Arno en iets langer geleden nog Erik Booden, die wij met de grootst mogelijk hartelijkheid hebben verwelkomd.

Graag borduur ik voort op de bestendige ontwikkelingsgang van de laatste jaren van onze club en zal ik heel goed luisteren naar vragen en opmerkingen van jullie allemaal en signalen niet laten lopen, maar juist oppakken als het gaat om gewenste nieuwe accenten in het programma voor het komende voorzittersjaar.

Dat programma kan als volgt in hoofdlijnen worden geschetst, ingegeven vanuit de idee dat wij een serviceclub zijn, waar fellowship wel de belangrijkste kernwaarde is, waarin wij een handzaam evenwicht zullen vinden in de verhouding sociëteit (enerzijds) en (anderzijds) met goededoelenprojecten naar buiten treden.

En dat naar buiten treden met projecten steeds onder het motto Wie goed doet goed ontmoet! In de huidige samenleving lijken velen enkel voor zichzelf te leven en niet veel meer voor elkaar over te hebben. Het valt dan extra op wanneer iemand zich inspant voor een ander. Sterker nog: je houdt nergens een beter gevoel aan over, dan aan iets betekenen voor een ander. Het verrichten van een goede daad omdat dat moreel en ethisch moet. Dit fenomeen noemen de trendwatchers van tegenwoordig ook wel ‘random acts of kindness’, [met welke uitdrukking de intrinsieke inspanningen van Rotary beslist te kort wordt gedaan], omdat wat wij doen en waar wij voor staan in feite niet meer en niet minder is dan het naleven van de al heel oude gevestigde maatschappelijke doelstellingen vanuit de kernwaarden van Rotary.

Duizenden Rotarians in Nederland ontplooien immers de mooiste activiteiten voor de Ander, vaak in de buurt en achter de schermen: van vluchtelingenhulp en spreekvaardigheid tot schoolreisjes en vakantieplezier voor álle kinderen, van wereldwijde poliobestrijding tot brunch voor mantelzorgers.

De programmavulling voor komend jaar:

- (1) intensivering van de samenwerking met de Middagclub en de Geuzen;

- (2) voltooiing van het project Poco à Poco;

- (3) concretisering van het project duurzaamheid door een keuze uit de voorstellen van de avondjes van Zes; lokaal binnen groot Zoetermeer;

- (4) oppakken van het project Armoede;

- (5) Piëzo heeft gevraagd om contact;

- (6) nieuwe leden werven [een voorwerp van aanhoudende zorg]; organiseren van een of twee introductie avonden; ons meer presenteren; publiciteit;

- (7) afkomen van het imago van dikke sigaren rokende witte wijn drinkende oude mannen; ook door ons meer te presenteren en publiciteit;

- (8) community saamhorigheid in de club; onderzoek lang weekend in een abdij;

Tot zover enkele van de plannen.

Ik heb er zin in, samen gaan we er een mooi jaar van maken, binnen het jaarthema van Rotary: ’Rotary connects The World’.

Met dit thema roept president Mark Maloney ons op om contacten te leggen met nieuwe personen en stakeholders, zowel lokaal, landelijk als internationaal. Dit is nodig om de stagnerende groei van het aantal leden en clubs te doorbreken.

Tijd dus voor cultuurverandering door te zoeken naar nieuwe wegen in vormen van flexibele lidmaatschappen, oprichten van nieuwe clubs met nieuwe creatieve voorwaarden en contacten te leggen met young professionals.

Ik heb gezegd.